05 oktober 2021

Eindhovense weg weer van 'ons'!

We hebben een historisch besluit genomen: na 50 jaar wordt de N69 weer 'gewoon' onze Eindhovense weg.

De gemeenteraad heeft op 5 oktober unaniem ingestemd met het voorstel om het definitief ontwerp voor de eerste fase van de Eindhovenseweg en voor de kredietverstrekking “Herinrichting Eindhovenseweg”.

Voor de herinrichting hebben we in 2018 een nota van uitgangspunten vastgelegd, we zijn als raad op verschillende momenten meegenomen in werksessies en nu ligt dan het definitief ontwerp voor. Het ontwerp voor de buitenkant van de weg: het gedeelte in het noorden van de snelweg tot de Burgemeester Mollaan en de Valkenswaardseweg. Oftewel het stuk van de grens met Valkenswaard tot aan de zuidkant van Valkenswaard tot de kruising met de Koningin Julianalaan.

Het cda is blij met dit voorstel. Blij met de opening van de Westparallel (de nieuwe N69), eindelijk na zo’n 50 jaar een oplossing voor de verkeersstroom die dagelijks door ons dorp dendert.

Het plan voldoet naar de mening van het CDA aan de nota van uitgangspunten. Wij kunnen ons vinden in de wijze waarop het verbod op doorgaand vrachtwagenverkeer op de Eindhovenseweg in het plan is opgenomen.

In de nota van uitgangspunten staat dat de complete weg ingericht wordt als 50 kilometerweg. Het CDA zou het liefst zien dat er een 30 kilometerweg van gemaakt wordt. Een weg zonder stoplichten, zonder zebra’s waar de auto te gast is. Wij zijn er echter van overtuigd dat een besluit om de maximum snelheid op 30 km per uur te zetten niet te handhaven is en leidt tot schijnveiligheid. We roepen het college daarom op om bij het definitief ontwerp van het gedeelte van de Eindhovenseweg bij Den Hof een adviessnelheid van 30 km/h in te stellen. Dat betekent dat we de mensen waarschuwen met een verkeersbord dat we eigenlijk vinden dat er minder hard gereden mag worden. In een amendement is aangenomen dat er onafhankelijk onderzoek gedaan gaat worden naar de mogelijkheid voor het aanpassen van de maximum snelheid naar 30 km/h. Dat komt in december naar de raad.

Met betrekking tot de financiën wil ik tot slot nog aangeven dat der CDA dit een smak geld vindt! Ik vraag me af of we al eerder zo’n groot bedrag hebben vastgesteld en dat is best spannend. De woorden van de wethouder in de oordeelsvormende vergadering geven ons vertrouwen. Vertrouwen dat dit geld weloverwogen uitgegeven gaat worden. Vertrouwen dat de weg sober en doelmatig wordt. Vertrouwen dat onvoorzien ook echt onvoorzien is, en geen reservebudget.

Wij zien ter bevestiging van dit vertrouwen graag regelmatige rapportage van de wethouder, zoals hij ook al aangegeven heeft in de oordeelsvormende vergadering. Het CDA heeft daarom voor het amendement gestemd op welke wijze we die rapportage willen hebben.

Voor ons kan de schop nu in de grond!