05 juli 2016

Kiezen voor de waarde van Waalre

Wij zijn een eersteklas woongemeente vanwege het fijne leefklimaat, de voorzieningen en het groen en onze inwoners vragen van ons dat we dat blijven. Hoewel er ook dit jaar geen financiële ruimte is voor grote ambities wil het CDA de waarde en kracht van onze gemeenschap behouden en zo mogelijk versterken en maakt de keuzes die daar bij horen. Voor het CDA is het veiligstellen van de leefomgeving, ook voor komende generaties, belangrijk.

Wij zien goede ontwikkelingen. We moeten, soms noodgedwongen, de koers iets aanpassen, samen met inwoners, ondernemers en organisaties. Wij zien dat samenwerking vruchten afwerpt.

Wat een pluspunt, dat Het Klooster behouden is,

Wat een inzet van inwoners en de regio, op het gebied van duurzame energie,

Wat een prachtige erkenning voor de activiteiten van De Pracht!

Wij vinden het belangrijk dat mensen die onze ondersteuning nodig hebben die ook krijgen, waarbij begeleiding en dagbesteding dichtbij geregeld moet worden. Mensen doen al veel voor elkaar en waar dat niet kan, moet hulp beschikbaar zijn voor iedereen die het nodig heeft.

We horen van veel mensen dat zij tevreden zijn over de zorg. Het CMD heeft te maken gehad met nieuwe taken, nieuwe ontwikkelingen, intensievere onderlinge samenwerking en heeft fier standgehouden midden in deze hectiek, onze complimenten hiervoor.

Wel zijn wel geschrokken van de zeer hoog oplopende kosten voor jeugdhulp die in vergelijking met andere gemeenten echt vele, vele malen hoger zijn.

Wij willen graag het kostenbewustzijn stimuleren, bijvoorbeeld door inwoners inzicht te bieden in de kosten. Alleen op die manier kunnen zij daarover aan de aanbieder vragen stellen en zich medeverantwoordelijk voelen.

De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met een daling van de inkomsten uit Den Haag. Er is al stevig gereorganiseerd en het vet is helemaal van de botten gesneden. Het budget is nét genoeg om het huidige voorzieningenniveau op peil te kunnen houden

Maar we realiseren ons terdege dat we niet ruim in onze financiële jas zitten en dus behoedzaam moeten omgaan met het beschikbare geld.

Gelukkig vallen vanaf 2018 de kosten voor het Klooster weg en tevens de kosten voor het huidige onderkomen, de twee locaties die samen het gemeentehuis vormen. Wij kijken dan ook reikhalzend uit naar ons nieuwe gemeentehuis dat zowel efficiënt als zeer duurzaam gebouwd gaat worden. Een toekomstbestendig gebouw waarin de gemeentelijke organisatie samen met het multifunctionele centrum een plaats heeft.

Waar we ook reikhalzend naar uitkijken is een milieustraat dicht bij huis. Het is niet uit te legen dat we staan voor een duurzaam beleid en dat we tegelijkertijd onze inwoners naar Oerle laten rijden om hun grof afval weg te brengen. We weten dat het college hierover in gesprek is met partners maar wanneer mogen we eindelijk resultaat verwachten?

We zitten midden in een veld waar maatschappelijke veranderingen vragen om een open en creatieve manier van denken en werken.

We zien hele positieve ontwikkelingen met name op sportgebied waar, mede dankzij het Jeugdsportfonds, al onze jeugd volop kans heeft om mee te doen, ongeacht het gezinsinkomen.

Het is echter jammer dat op het Jeugdcultuurfonds waar voor ongeveer 140 kinderen een bijdrage is gereserveerd, nauwelijks een beroep gedaan wordt. Wellicht is het mogelijk om het restant bedrag voor dit fonds over te hevelen naar het sportfonds. Er zijn daar nu al heel wat meer aanvragen dan vooraf gepland.

Nu in toenemende mate de positie van de overheid verandert en het maatschappelijk initiatief toeneemt, staan wij voor tal van nieuwe uitdagingen.

Een van de uitdagingen is de opvang van vluchtelingen.

Het CDA ziet het als morele plicht om mensen op te vangen die op de vlucht zijn voor oorlog in hun eigen land. De onderlinge verbondenheid en ruimhartigheid in onze gemeenschap is groot. Dat geeft ons het vertrouwen dat de Brabantse gastvrijheid ook voor deze groep nieuwkomers geldt.

Wij danken het college en de ambtelijke organisatie voor hun werk en inzet en wensen hen succes bij het uitwerken van dit programma.