03 april 2021

CDA steunt moties voor een betere positie van bijstandsgerechtigden

De landelijke toeslagenaffaire heeft een lange nasleep. De houding van de overheid staat hierbij centraal. Er moet veel worden verbeterd. In de eerste plaats in de wetgeving, maar zeker ook in de handhaving en de houding van de lokale overheid. Die moet veel meer op vertrouwen en hulp zijn gebaseerd en niet fraude en fraudebestrijding als uitgangspunt hebben. Bovendien moeten bijstandsgerechtigden niet in een situatie worden gebracht, waarin geen enkele vorm van hulp kan worden geaccepteerd zonder dat dit leidt tot een discussie met de gemeente of zelfs tot korting van hun uitkering.

Vandaar dat CDA Waalwijk met andere partijen het initiatief, waarbij aan elke bijstandsgerechtigde een hogere vrijstelling van giften tot € 1.200 per jaar wordt toegestaan, van harte heeft ondersteund. Een dergelijk voorstel werd eerder in Heusden al aangenomen. Ook heeft CDA Waalwijk het voorstel om ruimhartiger om te gaan met de toepassing van de zgn. kostendelersnorm voor bijstandsgerechtigden ondersteund.

Voor CDA Waalwijk zijn deze voorstellen het voorbeeld voor de manier waarop de overheid een menselijker gezicht kan krijgen voor die inwoners, die het financieel niet breed hebben. CDA Waalwijk streeft daarom ook naar een grondige herziening van de uitvoeringsregels voor de bijstand.

Kijk ook eens op onze facebookpagina.