26 mei 2021

Stichting Vrienden St Jan de Doper en CDA Waalwijk blij met subsidie voor Grootste Museum van Nederland

“Met onze aansluiting bij het Grootste Museum van Nederland - een initiatief van het Museum Catharijneconvent in Utrecht- hebben we de positie en betekenis van onze monumentale Sint Jan de Doperkerk verder versterkt. Onze “levende” kerk kan hiermee zijn unieke historie en verhaal op provinciaal en nationaal niveau uitdragen, en in bredere zin Waalwijk verder op de kaart zetten”, aldus Wil Vugts, penningmeester van Stichting Vrienden van St Jan de Doper in Waalwijk.
“Onze deelname aan het Grootste Museum van Nederland is dus van groot belang voor het behoud van dit prachtige rijksmonument.  Sinds 5 juli 2020 hebben we ondanks de pandemie en de gedwongen lockdown vanaf begin december al meer dan 2500 bezoekers mogen verwelkomen, niet alleen uit de regio, maar voor een belangrijk deel ook daarbuiten en zelfs uit het buitenland. Onze investering om de bezoekers te laten genieten van de museale schatten in onze kerk en nu de steun van de gemeente Waalwijk is dan ook meer dan welbesteed. Samen met onze gastheren en -dames kunnen we de bezoeker 5 dagen per week van woensdag t/m zondag van 13.30 uur tot 16.30 uur gastvrij ontvangen”. CDA Waalwijk en de Stichting vonden elkaar bij de zoektocht naar een bijdrage voor de laatste investeringen in het museum, met name LED-verlichting. CDA Waalwijk nam het initiatief om de Stichting met een motie te ondersteunen voor een financiële bijdrage van de gemeente Waalwijk. Dat initiatief is geslaagd en de Stichting wil daarom de gemeenteraad, CDA Waalwijk voor haar initiatief en het college hartelijk danken voor deze financiële bijdrage. “Het is voor onze stichting een bevestiging dat we op de goede weg zijn en een gewaardeerde bijdrage leveren aan de cultureel-maatschappelijke en economische versterking van Waalwijk”, aldus Wil Vugts. “We verwachten dat we op 5 of 9 juni juni a.s. weer open mogen als museum en ook alle genoemde activiteiten weer langzaamaan kunnen gaan hervatten”. Om de museumbezoekers ook een blik vanuit de kerktoren over Waalwijk en omgeving te gunnen, wordt de binnenzijde van de toren momenteel door vrijwilligers opgeknapt. “Een aantal aanpassingen die vooral met veiligheid hebben te maken, gaan nog ongeveer € 25.000 kosten, waarvoor we nog een beroep gaan doen op de bestaande en hopelijk nieuwe Vrienden van Sint Jan de Doper en op externe fondsen”.