06 maart 2017

CDA op werkbezoek bij Kempers Watersport

CDA op bezoek bij Kempers Watersport.

CDA Aalsmeer-Kudelstaart gaat regelmatig op bezoek bij bedrijven en instellingen. Of het nu verkiezingstijd is of niet, werkbezoeken afleggen is voor het CDA heel belangrijk. Hiermee kun je in de keuken kijken van een bedrijf of instantie, om zodoende op de hoogte te blijven van wat er speelt in Aalsmeer. Onlangs werd het bedrijf Kempers-Watersport aan de Herenweg in Kudelstaart bezocht, waar de CDA’ers gastvrij werden ontvangen door vader Jos en zoon Joost Kempers.

Van beroepsvaart naar waterrecreatie

Het begon allemaal in Alphen a.d. Rijn, waar in 1894 het bedrijf van start ging en men zich hoofdzakelijk bezighield met onderhoud en reparatie van vaartuigen uit de beroepsvaart. Daarna startte vader Jos ruim 40 jaar geleden aan de Kudelstaartseweg (Kempers Roef) en later kocht Kempers de huidige vestiging in de Z.W.-hoek van de Westeinder, gelegen bij de prachtige Rietlanden. Nadat de andere vestigingen werden afgestoten zijn nu alle activiteiten geconcentreerd op deze nieuwe vestiging, gelegen tussen Kudelstaart en Leimuiden. Uniek gelegen op de grens van twee waterschappen, twee provincies en twee gemeenten. Dit laatste geeft nogal eens verwarring voor bezoekers, vergunningverleners, hulpdiensten en postbezorgers. Kempers Watersport beschikt over 500 ligplaatsen, 300 parkeerplaatsen en 30 vakbekwame mensen voor onderhoud en reparatie. Er is een overdekte stalling, een watersportwinkel met actieve verkoop van nieuwe vaartuigen en toebehoren en er is een jachtmakelaardij met steeds een aanbod van ca. 150 gebruikte boten. Op het complex is natuurlijk ook een uitstekend restaurant gevestigd, de Kempershoek. De watersport verandert met de dag. Verkocht Kempers vroeger de meeste boten binnen Nederland, nu is vooral de buitenlandse markt geïnteresseerd en lijken de Nederlanders liever te huren.  Ook ziet men bij Kempers een toename van de verhuur van z.g. Aqua Cabins, geavanceerde vakantiewoningen aan het water.

Toekomst

Bij Kempers is men van mening dat veel meer boten Aalsmeer zouden moeten aandoen. “Er is bij deze passanten weinig bekend over de mogelijkheden op de plas, de eilanden en in het dorp. Deze passanten en recreanten moeten we daarom beter informeren”. Het CDA vroeg ook naar de z.g. Drechtdoorsteek, een plan dat momenteel wederom actueel is. “Deze doorsteek kan op veel draagvlak rekenen en geeft allerlei mogelijkheden voor ondernemers, denk aan verblijf en oeverrecreatie en voor de recreanten biedt het bijvoorbeeld een rondje Amsterdam”. CDA was ook dit keer weer onder de indruk van een bedrijf in onze gemeente en dankte de terecht trotse eigenaren voor de ontvangst, de rondleiding en de boeiende gesprekken.