31 maart 2019

CDA fractie bezoekt het zorgcentrum Aelsmeer

Goed in het gewone, dicht bij mensen. Dat staat op de openingspagina van de website van zorgcentrum Aelsmeer. En dat is wat de leden van de fractie van het CDA Aalsmeer/Kudelstaart hebben gemerkt bij hun bezoek aan het zorgcentrum afgelopen vrijdagmiddag. Gewoon iedere dag lekker vers bereid eten. Uit de eigen keuken.  Gewoon in een huiselijke omgeving, gezellig met andere samenwonen en samenleven. Maar toch werd duidelijk dat het allemaal niet zo gewoon is. Ouderen moeten veel langer zelfstandig wonen en een eigen keuken is langzamerhand meer uitzondering dan vanzelfsprekend. Maar in ons zorgcentrum gebeurt het nog gewoon en iedere dag. 220 maaltijden, de helft voor de eigen bewoners en de andere helft voor het unieke “tafeltje dekje”. Met dit project krijgen 110 zelfstandig wonende ouderen iedere dag een warme maaltijd. Zo’n 150 vrijwilligers brengen de maaltijden bij de mensen op tafel. Dat betekent niet alleen een gezonde, verse maaltijd. Het zorgt ook iedere dag voor een bezoekje. Het CDA is altijd een groot voorstander geweest van zorg op de Aalsmeerse maat. Maar dat kunnen we wel vinden, het maakt nog niet dat het gebeurt. Het zorgcentrum zorgt er voor dat dit in Aalsmeer en Kudelstaart in de praktijk wordt gebracht met 350 werknemers en evenzoveel vrijwilligers. Met het stijgen van de leeftijd waarop we gezond ouder worden stijgt ook de leeftijd van de bewoners van het zorgcentrum. Het risico van vereenzaming van zelfstandig wonende ouderen ligt overal op de loer. Met de wijksteunpunten organiseert zorgcentrum Aelsmeer mogelijkheden om samen koffie te drinken of te dineren. Nadat de fractie was rondgeleid door directeur Frans Knuit, heeft het gezelschap nog uitvoerig gesproken over de zorgen en de mogelijkheden voor de toekomst van de ouderenzorg in Aalsmeer en Kudelstaart. Duidelijk is wel dat zorg op de Aalsmeerse maat ook gedragen moet worden door een Aalsmeers bestuur dat hier voldoende oog voor houdt. Daar draagt het CDA graag aan bij. Bij het vertrek van de fractie zitten de bewoners al weer klaar voor de weeksluiting. Het leven gaat ook in zorgcentum Aelsmeer gewoon door, ook op deze vrijdagmiddag.