20 oktober 2014

CDA verheugd over komst 55 zorgwoningen rond Zuiderkerk

PERSBERICHT: Het CDA Aalsmeer/Kudelstaart is blij met de komst van 55 nieuwe zorgwoningen rond de Zuiderkerk. De gemeenteraad besloot in de laatste vergadering dat de projectontwikkelaar een plan mag maken voor zorgwoningen, met behoud van de Zuiderkerk als centrale middenruimte. ,,Een kans voor Aalsmeer om noodzakelijke voorzieningen te realiseren’’, zei woordvoerder Jaap Overbeek van het CDA.

Het speelveld van zorg en welzijn is enorm aan het verschuiven. Zo heeft de rijksoverheid besloten dat de AWBZ in zijn huidige vorm in de toekomst onhoudbaar is. Versoberingen zijn noodzakelijk om de zorg toekomstbestendig te maken.
Dat betekent onder meer dat de komende jaren de ouderen, die nu nog in een verzorgingshuis wonen op basis van een zogenaamd zorgzwaartepakket 1 t/m 4,  zich thuis met behulp van mantelzorg en eventueel thuiszorg zullen moeten zien te redden.

Coalitieakkoord
,,Het CDA heeft in haar verkiezingscampagne duidelijk aangegeven deze mensen niet in de kou te laten staan. Ook in het coalitieakkoord ‘Samen voor Aalsmeer: Ondernemend en Zorgzaam’ is dit uitgesproken’’, aldus fractievoorzitter Robbert-Jan van Duijn.
Tijdens de raadsbehandeling van het plan om zorgwoningen rondom de Zuiderkerk te bouwen gaf CDA-woordvoerder Jaap Overbeek dan ook aan ,,veel zorg te hebben over deze categorie kwetsbare mensen. De gemeente Aalsmeer heeft de komende jaren ongeveer 180 plaatsen voor beschut wonen voor deze doelgroep nodig. Met de komst van Mijnsheerlyckheid in Kudelstaart is reeds een voorziening geopend. Nu ligt er een kans om op de locatie Zuiderkerk een tweede voorziening te realiseren.’’