21 juni 2016

CDA werkbezoek aan AB Flexkracht en aan woonunits voor arbeidsmigranten in de Kwakel.

Indrukwekkend bezoek aan AB-Flexkracht.

Bestuur en fractie van CDA Aalsmeer/Kudelstaart brachten onlangs een bezoek aan uitzend- en detacheringsbureau AB-Flexkracht. Ze werden hartelijk ontvangen door directeur Marco Broeknellis en facilitair coördinator Sietse Fokkema. AB-Flexkracht is een coöperatie, heeft zijn wortels in land- en tuinbouw en is ooit ontstaan door het samengaan van de regionale bedrijfsverzorgingsdiensten toen boeren en tuinders afspraken elkaar bij arbeidsongeschiktheid e.d. te helpen. Het hoofddoel van het bezoek was het huisvestingsbeleid van AB-Flexkracht en daarom heeft het CDA ook samen met AB-Flexkracht containerwoningen bezocht in de Kwakel.

Het werkgebied van AB-Flexkracht omvat globaal midden Holland en naast de land- en tuinbouw is men ook actief in andere sectoren. In Aalsmeer en omgeving is AB-Flexkracht vooral actief in de sierteeltsector. AB-Flexkracht kent deze sector van haver tot gort en zij kunnen ook vrijwel alle functies vervullen voor alle typen bedrijven.

Persoonlijke ontwikkeling

Aan de vraagkant ziet AB-Flexkracht allerlei trends en ontwikkelingen; toenemende mechanisatie en automatisatie, andere teeltechnieken, andere tuinbouwtechnieken, ketensamenwerking enz. Door deze veranderende vraag heeft AB-Flexkracht daarom naast de echte aanpakkers en doeners steeds meer mbo-ers en hbo-ers nodig en investeren ze in persoonlijke ontwikkeling en vergroting van kennis van haar medewerkers.

Arbeidsmigranten

Sinds ongeveer 20 jaar werkt AB-Flexkracht met veel arbeidsmigranten. De gemiddelde leeftijd van deze veelal Poolse werknemers is 22 á 23 jaar. AB-Flexkracht voelt zich verplicht deze mensen huisvesting aan te bieden als zij dat niet hebben. Dit is een serieuze taak en ze doen er dan ook alles aan deze vaak nog jonge mensen betrouwbaar en correct te huisvesten. In Aalsmeer heeft AB-Flexkracht 9 eigen woningen, waar onder begeleiding van gediplomeerde hulpverleners ca. 80 personen wonen. Dit is maar een klein deel van het grote aantal arbeidsmigranten in Aalsmeer/Kudelstaart. Een overgroot deel woont echter in een particulier segment en dat kan veelal overlast en problemen geven.

Streng toezicht

Afsluitend bekeek het de CDA-delegatie de nieuwe arbeidsmigrantenhuisvesting aan de Poelweg in de Kwakel. Rond een centraal grasveld staan daar fraaie, volledig ingerichte woonunits. Woongelegenheid voor een- of tweepersoonshuishoudens, of woningen met aparte slaapkamers maar met gezamenlijk gebruik van woonkamer, keuken, douche en toilet. Per locatie zijn er recreatieruimtes en sportgelegenheden en is er een streng toezicht aangaande gedrag, overlast en hygiëne. Dit soort huisvesting geeft een betere beheersbaarheid en een goede en veilige huisvesting voor de jonge en hardwerkende bewoners om eventuele problemen te voorkomen.