19 januari 2017

Willemien Koning over de reddingsbrigade

In Noord-Holland leven we een aantal meter onder de zeespiegel. Wij vinden dat heel normaal. Dat geldt niet voor iedereen. Toen ik eens in Italië was en aan de dorpsbewoners bij de vulkaan Vesuvius vroeg of ze niet bang waren voor een vulkaanuitbarsting keken ze me raar aan. Ze waren zeker niet bang. Ze vonden het juist gevaarlijk dat wij in Noord-Holland enkele meters onder de zeespiegel durven te wonen. Dat is inderdaad bijzonder. Maar volgens mij hebben wij ons in Nederland zeer goed beschermd tegen de zee. Natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Daar zijn zandsuppleties, dijkverzwaringen, het gebruik van stormvloedkeringen en andere maatregelen voor nodig. Ook afgelopen weekend was er hoog water door een combinatie van westerstorm en springtij en  moesten diverse stormvloedkeringen gesloten worden. Gelukkig is dat allemaal mogelijk in Nederland. En er gebeurt nog veel meer om ons te beschermen tegen het water.

Vorige week had ik als Statenlid het voorrecht om samen met CDA-er Eugene van Mierlo, kandidaat voor de verkiezingen van de Tweede Kamer, een werkbezoek te brengen aan het hoofdkantoor van zowel de KNRM als Reddingsbrigade Nederland. Beide gevestigd in IJmuiden. De KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij) is de hulpverlener op zee en op grote binnenwateren. De 77 Reddingboten en 1300 vrijwilligers van de KNRM zijn 24 uur per dag beschikbaar. Zij verlenen vanuit 45 reddingsstations in Nederland hulp op het water aan iedereen die hierom vraagt. De KNRM redt en helpt, kosteloos. Zij verkrijgen hun budget van donateurs en schenkingen. Het is indrukwekkend om te horen en te zien hoe de vrijwilligers te werk gaan en hoe ze ook bij hoge windsnelheden op woeste zee hun reddingswerkzaamheden kunnen uitvoeren.

Daarnaast hebben we in Nederland de Reddingsbrigade. Dit is de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen (KNBRD). Deze organisatie heeft lifeguards die in de zomer aan de kust, bij het IJsselmeer, op de randmeren of in recreatiegebieden aanwezig zijn. Maar Reddingsbrigade Nederland heeft ook een speciale Nationale taak. Bij overstromingen kan de Reddingsbrigade door het ministerie van Veiligheid en Justitie worden ingezet voor evacuatie en hulpverlening. De Reddingsbrigade heeft daarvoor een Nationale Reddingsvloot. Die bestaat uit 90 reddingboten verspreid over heel Nederland, die speciaal ontworpen zijn voor het varen in ondergelopen gebieden en evacuatie doeleinden. De bemanning van deze vaartuigen staat 365 dagen per jaar klaar voor een eventuele inzet. Bij een ernstig probleem, grootschalige inzet of ramp wordt met hulpverleningsdiensten zoals de brandweer, politie, defensie, rode kruis en KNRM samengewerkt.

Ik heb veel bewondering voor al deze mensen, grotendeels vrijwilligers, die dag en nacht klaar staan om in geval van nood hulp te bieden. Die klaar staan om anderen te redden. Soms in zeer moeilijke omstandigheden. Dat is goed geregeld in Nederland, deels door de overheid en deels door zelfstandige organisaties.

We zullen deze organisaties altijd nodig hebben want in het mooie Noord-Holland is het water onze vriend en onze vijand. Dat zal niet veranderen.

Willemien Koning