09 februari 2017

Openbaar Vervoer in Noord-Holland een 7,5

De Noord-Hollandse CDA fractie voerde afgelopen zaterdag 4 februari een controle uit op de kwaliteit van het Openbaar Vervoer in de provincie. Hiervoor werden twee routes afgelegd, Jitske Haagsma, Willemien Koning en Wilma van Andel vertrokken vanuit Haarlem richting Alkmaar. Heleen Keur, Rieneke Gosker en Dennis Heijnen reisden vanuit Haarlem naar de Gooi en Vechtstreek. Het kwaliteit van het OV krijgt van ons een 7,5.

CDA’ers

Een reis die erg gezellig was door de vele CDA’ers die we van de afdelingen langs de route aantroffen. Zo stond het CDA Weesp ons op te wachten met koffie en reisde bijna iedere CDA-afdeling uit de Gooi en Vechtstreek een stukje mee. Tijdens de rit druk discussiërend over thema’s die in de regio spelen.

Waardering

Ook het personeel van de vervoerders volgde onze reis. Op twitter kregen we veel bijval van de NS en Connexxion. Sommige buschauffeurs hadden al vernomen dat het CDA met een tocht door de provincie bezig was en sloofden zich extra uit voor een optimale openbaar vervoer ervaring. Onze waardering voor het vriendelijke en kundige personeel is alleen maar groter geworden.

Contant betalen

Gedurende de reis kwamen ook enkele verbeterpunten naar voren. Zo reisde een van fractieleden zonder ov-chipkaart en moest per rit een los kaartje kopen. Naast het feit dat dit bijna tweemaal zo duur uitpakte (€ 24 versus € 40), bleek het praktisch ook nogal lastig. In de meeste bussen kan alleen met contant geld worden betaald. Onpraktisch en onveilig, zo constateerde we. De provincie zou het (contactloos) pinnen op alle bussen moeten stimuleren.

Kleine Kinderen

Een van de groepen legde de reis af met kleine kinderen. Hier blijkt het OV niet echt goed op ingericht. De toegankelijkheid van stations laat nog wel eens te wensen over. Gelukkig waren er voldoende vriendelijke mensen om even te helpen.

Route

De grote uitdaging was wellicht nog wel de route binnen de gestelde tijd af te leggen. Sommige overstappen waren erg krap, wat al snel voor vertraging zorgde. Zeker doordat voor de verschillende vervoerders steeds een los kaartje gekocht moet worden als je niet met de ov-chipkaart reist. Sommige vertraging kon door een latere aansluiting weer ingehaald worden, maar bus 110 van Weesp naar Muiden gaat maar een keer per uur. Het missen van de aansluiting leverde dus forse vertraging op. Gelukkig konden we even smokkelen en een stukje afleggen met de auto.

Vervolg

Naast het feit dat de ov-tour een prachtige manier is om de provincie nog beter te leren kennen heeft het de CDA-fractie ook nieuwe inzichten opgeleverd. De komende tijd zal de fractie bekijken hoe ze het ov verder kan verbeteren, bijvoorbeeld door te sturen op prioriteiten bij de provinciale aanbesteding.