10 april 2017

CDA stemt tegen voorstel PvdD over meer regels voor melkveehouders

In een initiatiefvoorstel vraagt de Partij voor de Dieren om een maximum aantal koeien per vierkante meter weiland in te stellen en boeren te faciliteren bij het omschakelen naar biologische landbouw. Het CDA heeft tegen dit voorstel gestemd. Hieronder de spreektekst van woordvoerder Heleen Keur:

Voorzitter, hierbij onze reactie op de nota die de visie van de Partij voor de Dieren over biologische landbouw uiteenzet. De visie van de PvdD en het CDA komen niet overeen. Waar de PvdD pleit voor meer biologische boeren, pleit het CDA voor de verduurzaming van de gehele sector. Daarmee onderschrijven we het standpunt van het College van Gedeputeerde Staten.

Meer biologische boeren komen er vanzelf, wanneer consumenten meer biologische producten kopen. Er zijn voldoende boeren die willen omschakelen, maar de afzet kan nu nog niet gegarandeerd worden. Om die reden zijn er momenteel zelfs wachtlijsten bij zuivelondernemingen met boeren die willen omschakelen.

Wat betreft de grondgebondenheid bestaan er reeds drie landelijke wetten en regelingen die de toegestane hoeveelheid melkvee op een bedrijf vastleggen, in relatie met de hoeveelheid land die bij dat bedrijf in gebruik is. Namelijk de melkveewet, de fosfaatregelingen en de meststoffenwet. Daarnaast worden bedrijven beperkt door hun vergunning in het kader van de natuurbeschermingswet en/of de toegestane bedrijfsomvang binnen het Programma Aanpak Stikstof. Het is volgens het CDA dus niet nodig en niet wenselijk nog een provinciale wet of regeling hieraan toe te voegen.

Ook wilt u dat de provincie stimuleert dat biologische veehouders en akkerbouwers in een provincie brede kringloop kunnen acteren. Ten eerste hebben biologische veehouders in veel gevallen geen meststoffen over omdat zij die op hun eigen bedrijf benutten. Gangbare bedrijven hebben vaak ook al een eigen kringloop of acteren in een kringloop met andere bedrijven. Dat wordt ook al enige tijd gestimuleerd vanuit de provincie via een project bij Greenport Noord-Holland Noord. Het project draagt de naam: Vruchtbare Kringloop Noord-Holland.

Tot slot geeft zelf in uw initiatiefvoorstel al aan dat in Noord-Holland relatief vaak weidegang wordt geboden aan koeien.

Kortom, wij zullen het voorstel niet steunen.