28 juni 2021

CDA: "benut ontwikkelingsruimte recreatie en toerisme optimaal"

Veel van de middelen voor recreatie en toerisme gaan naar bestemmingsmanagement, wat tot nog toe in weinig daadwerkelijke invulling aan de bestemmingsontwikkeling resulteert en dus diende het CDA Noord-Holland vandaag een motie in. Volgens Diana Dekker, duo-commissielid en woordvoerder recreatie en toerisme in de commissie, is het zonde om die middelen te blijven gebruiken voor onderzoek waarvan we de uitkomsten al kennen: “Dit bestemmingsmanagement is vragen naar de bekende weg. De uitkomst van deze onderzoeken is dikwijls dat spreiding de uitdaging is. Dit is al bekend bij de recreatieschappen en dus is het nu tijd om de handen uit de mouwen te steken door naast ondernemers te gaan staan en ze te helpen om te ontwikkelen”. Dekker is van mening dat we daarbij meer aandacht moeten schenken aan (meer) verborgen toeristische parels in de provincie, zoals agrotoerisme: “Door dwarsverbanden door de provincie heen mogelijk te maken creëer je meer plekken waar je naartoe kan gaan en dan krijg je ook meer spreiding”. Door de middelen te gebruiken voor bestemmingsontwikkeling in plaats van bestemmingsmanagement kan deze ontwikkelingsruimte optimaal benut worden, met uiteindelijk een vitalere toerisme- en recreatiesector die profijtelijk is voor alle inwoners van Noord-Holland. Dekker: “wij vragen met nadruk om middelen die nu worden ingezet voor bestemmingsmanagement ook te gebruiken voor daadwerkelijke bestemmingsontwikkeling en het onder de aandacht brengen van de unieke bestemmingen die Noord-Holland rijk is”. Statenlid Willemien Koning-Hoeve diende vandaag de motie in namens CDA in de Provinciale Staten: “Wij willen een beleid dat profijt biedt voor alle inwoners van Noord-Holland. Zij kunnen ten slotte de voorzieningen zelf benutten, het brengt veel werkgelegenheid en het zorgt voor behoud van cultuurhistorie”. Helaas is de motie bij de visie Recreatie en Toerisme Noord-Holland 2030 niet aangenomen, maar het CDA blijft zicht sterk maken om toerisme en recreatie aan te jagen.

Lees hier de motie terug