14 augustus 2018

CDA bepleit verbetering service Texelhopper

'De nieuwe regeling van het Openbaar Vervoer heeft de service van de Texelhopper verslechterd. We hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Holland gevraagd om de vervoerder snel maatregelen te laten nemen. Zodat de kwaliteit minstens terug is op het niveau dat werd gerealiseerd voordat de nieuwe dienstregeling is ingegaan' melden Hermen de Graaf en Dennis Heijnen van het CDA Noord-Holland.

De nieuwe dienstregeling voor het Openbaar Vervoer in Noord-Holland Noord is op 22 juli ingegaan bij concessiehouder Connexion en de daarmee samenwerkende vervoersbedrijven. Voor de Texelhopper blijkt dit niet goed uit te pakken. Zo was de stiptheidsgraad van de Texelhopper, vier jaar geleden met succes geïntroduceerd, 95%. Die is nu gezakt naar 65%. 'In de week na 22 juli hebben meer mensen de boot van Texel naar Den Helder door de falende Texelhopper gemist dan de vier jaar ervoor. Wij rekenen erop dat de betrouwbaarheid weer op die 95% komt', stelt Ben Zegeren, fractievoorzitter van het CDA Texel.

Belangrijk project

De Texelhopper, een belangrijk project voor het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, rijdt niet volgens een vaste dienstregeling maar is te reserveren een half uur voor vertrek. Door technische fouten in het aanvraagsysteem bleek dit niet meer goed te werken.

Doordat de busverbinding onbetrouwbaar is, neemt het autogebruik toe. Dat leidt tot overbelaste infrastructuur. Verder maakt het CDA zich zorgen over het terugdraaien van de service bij de bemande centrale, waar de inzet van de Texelhopper wordt geregeld.

De Texelhopper is volgens het CDA een voorbeeld van het overschakelen naar meer maatwerk, samenwerking met lokale partijen en vraaggestuurde service. 'Wij zijn voorstander van die nieuwe aanpak, maar vrezen dat die voorbeeldwerking nu in gevaar komt' aldus De Graaf en Heijnen. Zij hopen, dat de problemen eerder zijn opgelost dan de termijn van zes weken, waarbinnen GS de vragen zal beantwoorden.

Haarlem, 14 augustus 2018

De link naar de vragen: http://ibabsonline.eu/LijstDetails.aspx?site=NoordHolland&ListId=0d2cd4cf-37ed-4620-92ee-97d01507e23c&ReportId=c05589d2-0581-4a32-a9a0-c22e4eac90fb&EntryId=63083a42-0442-4116-bc81-c3cc4a313480&searchtext=