18 januari 2023

CDA Noord-Holland vecht voor behoud Landbouwshow Opmeer

Landbouwshow in Opmeer is toonbeeld van goede zorg agrarisch gemeenschap voor hun dieren

De aankondiging van Partij voor de Dieren (PvdD) om aankomende maandag in de staten te willen snijden in de subsidie voor de Landbouwshow Opmeer zorgt voor grote verontwaardiging bij de Noord-Hollandse CDA statenfractie.“De PvdD heeft een nieuw heilig huisje gevonden om tegenaan te schoppen. Ditmaal een evenement waar heel veel mensen en niet in de laatste plaats dieren plezier aan beleven. Wat CDA betreft blijft de Landbouwshow provinciale sponsoring ontvangen,” aldus fractievoorzitter Dennis Heijnen.

De landbouwshow komt voort uit een lange en mooie traditie waarop de agrarische sector juist onder meer laat zien hoe groot de liefde en passie voor hun dieren is. Tijdens het evenement is er terecht veel aandacht voor dierenwelzijn. Bij het event zijn dierenartsen aanwezig, hoewel die volgens het CDA eigenlijk overbodig zijn en een blijk van argwaan richting de sector.

“Boeren zijn zelf trots op hun dieren en waken over hun welzijn. Als je de landbouwshow eens zou bezoeken kun je dat overduidelijk zien,” aldus Heijnen. Het CDA ziet dat mens en dier samen leven en dat de mens een opdracht heeft om goed voor dieren te zorgen, dat is precies wat je op de landbouwshow ziet gebeuren. Maar het is echt absurd om mens en dier als volledig gelijk te zien, zoals onder andere de PvdD dat doet.