29 september 2020

CDA op de bres om woningnood te voorkomen

De provincie Noord-Holland geeft met de voorgestelde omgevingsverordening niet thuis in de woningnood die heerst. CDA springt daarom op de bres voor alle woningzoekenden in haar provincie door zich hard te maken voor de bouw van nieuwe woningen, ook in en aan de rand van de kleinere dorpen. Want die zijn ook daar hard nodig. Op de agenda van Provinciale Staten staan acht door Gedeputeerde Staten aangedragen discussielocaties voor woningbouw, die GS niet meer door wil laten gaan.

Onbegrijpelijk, vindt het CDA. De gemeenteraden staan in grote meerderheid achter de woningbouwplannen. Woordvoerder Wilma van Andel: “Dit is een klap in het gezicht van de gemeenten die de bouw van nieuwe woningen heel goed afwegen. Én daarin hun verantwoordelijkheid willen nemen voor de woningnood en de leefbaarheid van de dorpen.”

Van Andel vervolgt: “De provincie zou haar expertise juist moeten gebruiken om woningbouw te versnellen, niet om te vertragen en onmogelijk te maken. Het is maar te hopen dat gemeenten nog aan nieuwe plannen beginnen, nu de extra regelgeving zoveel meer onmogelijk maakt." Daarom zal Van Andel namens het CDA amendementen indienen om elk van deze discussielocaties doorgang te laten vinden. Juist omdat de woningbouwplannen van de gemeenten gesteund worden door politieke partijen in gemeenteraden die hier ook in de Provinciale Staten zitten, hoopt Van Andel op ruime steun voor haar voorstellen.