06 maart 2019

CDA spreekt steun uit voor terugkeer F1 Grand Prix naar het circuit Zandvoort.

Het CDA is voorstander van de terugkeer van het circuit naar Zandvoort. Dit hebben de lijsttrekker Dennis Heijnen en gedeputeerde Jaap Bond afgelopen vrijdag bevestigd tijdens hun bezoek aan het circuit. Heijnen: “Het lijkt ons fantastisch als de Grand Prix weer terugkomt naar Zandvoort. Zo'n fantastisch circuit met zo'n geweldige historie." Om deze steun uit te spreken, bracht het CDA met een grote delegatie een bezoek aan het circuit waar zij een presentatie kregen van CEO Robert van Overdijk en oud-coureur Jan Lammers.

Ook Jaap Bond is voor de terugkeer van de Grand Prix. "Wij zijn voor, als het lukt om dat private geld bij elkaar te krijgen en de Grand Prix hier naar toe te halen. Want dan zitten er ook voordelen in voor de provincie en dat kun je ondersteunen." De ondersteuning van de provincie zal vooral bestaan uit bijvoorbeeld het bereikbaar maken van het circuit. “De provincie heeft hier ervaring mee, we doen dit onder andere ook bij Sail,” aldus Heijnen. Een eventuele Formule 1 race kan worden gehouden binnen de huidige geluidsafspraken en natuurbescherming.

De Nederlandse sportraad heeft maandag de politiek opgeroepen om een Formule 1-race in Zandvoort te ondersteunen. Wanneer dit evenement goed benut wordt, biedt het kansen voor de ontwikkeling van de regio en het promoten van Nederland in verschillende opzichten. Het CDA hoopt daarom dat ook andere partijen zich uitspreken voor de terugkeer van de Formule1 op Zandvoort, zoals de sportraad vraagt.