20 maart 2020

CDA vraagt provinciebestuur naar aanvullende maatregelen economische gevolgen coronavirus in Noord-Holland

Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur waarin ze Gedeputeerde Staten oproept om snel helderheid te geven over haar beleid rondom de economische gevolgen van het coronavirus. Verschillende andere provincies hebben naar aanleiding van de forse steunmaatregelen van het kabinet aangegeven met een pakket aanvullende maatregelen voor de eigen provincie te komen. In deze maatregelen worden bijvoorbeeld betalingstermijnen verkort of aflossingen voor MKB-leningen uitgesteld. Het CDA wil graag weten of GS in Noord-Holland soortgelijke maatregelen overweegt.

Dennis Heijnen, fractievoorzitter van het CDA, benoemt de noodzaak van maatregelen voor een stabiele economie in de provincie: ‘We hebben de afgelopen periode veel geïnvesteerd in innovatie en MKB. Ook het rijke culturele leven in Noord-Holland staat onder druk nu culturele instellingen en horeca hun deuren hebben moeten sluiten. Wij hopen dat het Noord-Hollands bestuur mogelijkheden ziet inwoners en bedrijven een extra hart onder de riem te steken in deze bijzondere tijden.’

‘Niet alleen het MKB heeft het op dit moment lastig, vele andere sectoren in onze provincie kunnen een steuntje in de rug gebruiken,’ vervolgt CDA-Statenlid Willemien Koning. ‘Neem bijvoorbeeld de buurthuizen, die de kleine kernen vitaal houden. Ook zij komen in de moeilijkheden doordat ze wel hun personeel moeten doorbetalen, maar geen inkomsten ontvangen.’ Gezien de actualiteit hoopt het CDA zo snel mogelijk antwoord te ontvangen, in plaats van de gebruikelijke termijn van 30 dagen.