10 oktober 2022

CDA wil beleid ter bescherming tegen de wolf

Het CDA Noord-Holland roept de gedeputeerde landbouw op om beleid op te stellen inzake het beschermen van landbouwhuisdieren tegen de wolf. “Er zijn dit jaar al meer dan 700 bevestigde wolvenaanvallen in Nederland, waarbij onder andere schapen en koeien maar ook pony’s ten prooi zijn gevallen aan brute slachting door de wolf. De wolf is ook gesignaleerd in Noord-Holland. Daarom wordt het hoog tijd dat Noord-Holland aan de slag gaat met het opstellen van beleid en een goede schaderegeling. Daar zullen wij een voorstel voor indienen bij de provincie”, vertelt statenlid Willemien Koning.

De wolf is een roofdier die zijn prooi op gruwelijke wijze verwondt en verscheurt. Naast enorm veel dierenleed, veroorzaakt de wolf ook veel emotioneel leed bij de verzorgers en eigenaren van de dieren. “We willen dat koeien en schapen zoveel mogelijk buiten kunnen lopen, maar daar hoort wel bij dat we ze moeten kunnen beschermen tegen gevaar. Het is van belang dat we nu ook in Noord-Holland beginnen met kennis opbouwen en delen over de wolf zodat we aanvallen op landbouwhuisdieren kunnen voorkomen. We kunnen niet rustig gaan zitten afwachten wat er gebeurt. Niet voorbereid zijn leidt tot verwijten achteraf”, aldus Koning.

Het CDA zou ook graag zien dat de provincie er bij het Rijk op aandringt dat er meer mogelijkheden komen om landbouwhuisdieren te beschermen tegen wolven. Ze moeten op zijn minst verjaagd kunnen worden. Een optie zou volgens het CDA ook kunnen zijn om wolf-vrije gebieden aan te wijzen. Het CDA dient vandaag een motie in bij de Provinciale Statenvergadering van Noord-Holland.

Lees de motie hier. De vergadering kunt u live volgen via deze link.