22 april 2022

CDA wil dat provincie zich flexibel opstelt in opvangcrisis

Recent concludeerde de provincie na een onderzoek dat haar panden niet geschikt zijn voor opvang van vluchtelingen. Gemeenten staan sinds de komst van Oekraïense vluchtelingen voor een grote uitdaging. Daar blijkt qua plekken en vormen van huisvesting meer mogelijk dan eerder gedacht. Het CDA vraagt de provincie daarom om nog eens te heroverwegen waar nog mogelijkheden zijn voor het bieden van onderdak aan vluchtelingen in bijvoorbeeld provinciale panden.  De provincie ziet wel mogelijkheden voor het huisvesten van statushouders in haar panden, het CDA wil graag weten wanneer dit gerealiseerd kan worden.

Ook is het CDA van mening dat de provincie beleid moet gaan maken om grootschalige oplossingen voor langdurige huisvesting mogelijk te maken. In het kabinet wordt er bijvoorbeeld gedacht aan vluchtelingendorpen, zo meldde NRC op 25 maart. Statenlid Wilma van Andel: “Het CDA vindt dat door de oplopende vraag voor langdurige opvang van vluchtelingen ook door de provincie met een open en ruimhartige blik gekeken moet worden naar mogelijkheden voor huisvesting, ook naar mogelijkheden die strijdig zijn met de huidige provinciale regels voor woningbouw”.

De schriftelijke vragen zijn hier te downloaden

Het college heeft uiterlijk 30 dagen om de vragen te beantwoorden