13 december 2020

CDA wil thorium proefreactor in Noord-Holland

In de Provinciale Staten van 14 december 2020 dient het CDA een plan in voor een “thorium proefreactor”. Een moderne en zeer veilige kerncentrale, welke geen langlevend kernafval produceert. Er ligt een aangenomen motie uit 2018, dat de provincie Noord-Holland tegen de bouw van kerncentrales is. "Wij willen dat er in ieder geval een uitzondering komt voor een proefreactor voor thorium”, aldus Niek Wijmenga (woordvoerder Klimaat). “Ook al staat deze techniek nog in de kinderschoenen, het zou fantastisch zijn als we het lopende onderzoek naar thorium in Noord-Holland kunnen versterken. Zonder gebruik van (vormen van) kernenergie zeggen steeds meer deskundigen dat we de klimaatdoelen niet gaan halen”.

In het landelijke verkiezingsprogramma stelt het CDA ook voor om op korte termijn plannen uit te werken voor twee nieuwe kerncentrales in Nederland. Tegelijkertijd wil het CDA Noord-Holland dat er gewerkt wordt aan innovatieve, nieuwe vormen van kernenergie, die nog veel veiliger zijn en geen langlevend afval achterlaten. “Als dat met thorium zou lukken, hebben we een fantastische techniek in handen. Het zou geweldig zijn als Noord-Holland hier leidend in kan worden”. Wij zien dat partijen als GroenLinks en D66 landelijk opschuiven in deze discussie en hopen dat zij dit in de provincie ook zullen doen”, aldus Niek Wijmenga.