06 februari 2023

CDA wil verbod op vis- en vleesreclame van tafel hebben

Het veelbesproken reclameverbod op vis, vlees en fossiele brandstoffen in de bushokjes van de provincie Noord-Holland moet van tafel, zo stelt het CDA. Naast het feit dat dit idee onnodig betuttelend is, is volgens de christendemocraten het besluit onvoldoende weloverwogen genomen. “Het is onduidelijk wat de gevolgen zijn van dit verbod en hoe verstrekkend het is”, zegt Willemien Koning, Statenlid voor het CDA, “Niemand weet precies om welke reclames het gaat. Vallen daar ook hybride auto’s onder, reclames van reisbureaus of van Hello Fresh? En hoe zit het met reclames voor honden- en kattenvoer?”

De motie om dit verbod in te stellen, werd in december aangenomen, met als argumentatie dat hiermee beter aangesloten wordt op de duurzame beleidsvoering van het huidige provinciebestuur. Maar met dit verbod worden ook alle reclames uitgesloten die verleiden tot een duurzamere keuze, zoals hybride auto’s, en worden ondernemers in de vis- en vleesvoorziening die duurzaam ondernemen tekort gedaan, zo stelt Koning. “Er is totaal niet nagedacht over de inhoud. Hoe gaan we dit uitleggen aan duurzame vis- en vleesproducenten?”

Het CDA bekritiseert het proces van dit besluit: “Voorafgaand aan het besluit is er geen inhoudelijk debat geweest en verschillende experts geven in diverse media aan dat dit besluit nagenoeg onuitvoerbaar is”, aldus Koning. Als reactie vraagt het CDA met een nieuw voorstel om een onderzoek naar de implicaties en effecten van het verbod en verzoekt het de provincie om het verbod op te schorten. De gedeputeerde deed de toezegging bij Provinciale Staten terug te komen met de uitkomsten van een onderzoek dat de provincie op zal starten. Tot die tijd zal het reclameverbod niet uitgevoerd worden.