03 juli 2018

Dennis Heijnen gekozen als fractievoorzitter

De CDA Statenfractie heeft Dennis Heijnen (29) uit Amsterdam gekozen tot haar nieuwe fractievoorzitter. Dennis volgt Heleen Keur op die haar vertrek als Statenlid heeft aangekondigd, omdat zij wordt voorgedragen als wethouder in Den Helder. Het CDA heeft hiermee de jongste fractievoorzitter van de Provinciale Staten. Dennis Heijnen is sinds 2016 lid van de Staten en heeft zich met name geprofileerd op het woningbouwdossier, waar hij zich heeft ingezet voor de bouw van betaalbare (starters)woningen aan de randen van stad en dorp. Ook is Dennis actief als voorzitter van de rekeningencommissie van Provinciale Staten.

De vrijgekomen plek van Heleen in de Statenfractie zal worden ingenomen door Wilma van Andel (35) uit Badhoevedorp. Wilma werkte eerder als beleidsmedewerker van de Statenfractie en is dus goed ingevoerd op alle dossiers. Wilma wordt in september geïnstalleerd. Willemien Koning-Hoeve is gekozen tot vice-fractievoorzitter.

Dennis Heijnen: “Het is een enorme eer en een prachtige uitdaging om aan de slag te mogen als fractievoorzitter. Er staat een fantastisch team die met veel enthousiasme en inzet de CDA-belangen in de provincie zal verdedigen. Wij blijven ons inzetten voor ambitieuze en haalbare duurzaamheidsdoelstellingen, meer ruimte voor woningbouw en minder hinderlijke regels.”

Dennis Heijnen is namens het Algemeen Bestuur van CDA Noord-Holland voorgedragen als lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen in Noord-Holland die volgend jaar op 20 maart plaatsvinden. De leden stemmen hierover op  de ALV van 1 september in Weesp.

De portefeuilleverdeling van de fractie is als volgt samengevat:

• Dennis Heijnen
    • Financiën, Personeel en Organisatie, Grond, Europa en IPO
  • Willemien Koning-Hoeve
    • Natuur, Landbouw, Ruimte en Luchtvaart
  • Hermen de Graaf
    • Mobiliteit
  • Joacim de Kam
    • Economie, Duurzaamheid & Energie, Milieu, Water en Bestuur
  • Wilma van Andel:
    • Economie, Openbare orde en veiligheid, Communicatiebeleid, Culturele infrastructuur, Inkoop en archief, Ruimte en Wonen.