06 maart 2023

"Doe iets aan de woningnood, maar niet met bakken geld die we niet hebben"

Vier jaar lang heeft VVD-gedeputeerde Loggen belooft iets te doen aan het strenge woonbeleid van de provincie. Er mag op veel plekken niet gebouwd worden. Dit zou worden goed gemaakt met een Masterplan Wonen dat echter pas een maand voor de verkiezingen is verschenen. Wie zijn of haar hoop had gevestigd op dit plan komt van een koude kermis thuis, stelt het CDA Noord-Holland. Statenlid Wilma van Andel, woordvoerder wonen: “Het masterplan gaat niet in op de belangrijkste tool die de provincie in handen heeft om ruimte te bieden aan woningbouw is letterlijk ruimte bieden aan woningbouw.”

Van Andel vervolgt: “In het masterplan staan kostbare maatregelen die het doel hebben een woning betaalbaar te maken. Het CDA vraagt zich af of het verstandig is veel belastinggeld in een beperkt aantal woningen te stoppen. Het verstoort de markt, leidt tot oneerlijke concurrentie en daarbij: de provincie heeft dit geld nu helemaal niet. Het zou leiden tot een gigantische verhoging van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Het CDA is daar tegen.”

Voor het CDA is het tegengaan van de woningnood een van de belangrijkste speerpunten in de provincie. Het CDA wil dan ook een open houding hebben over de maatregelen in het Masterplan, maar het CDA wil geen geld over de balk smijten voor maatregelen die achteraf toch niet blijken te werken. Daarom vraagt het CDA in de Statenvergadering van 6 maart om een inhoudelijke consultatie over het Masterplan. Zodat bij de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie echte keuzes gemaakt kunnen worden en vaart gemaakt kan worden met de broodnodige woningbouw. Om deze echte te keuzes te maken is duidelijkheid nodig of de plannen uit het masterplan wonen echt kunnen en echt werken.