30 november 2017

Fractie op regiobezoek in West-Friesland

Tijdens het regiobezoek aan West-Friesland mocht de CDA-fractie een kijkje nemen achter de schermen bij FishFlow in Medemblik. Uitvinder/ondernemer Gerard Manshanden heeft verschillende manieren ontwikkeld om energie op te wekken via waterkracht, die niet alleen vissterfte voorkomt, maar ook het natuurlijke ecosysteem niet verstoord. Behalve de functies van diverse gemalen en turbines kregen we ook een kijkje in de werkplaats. De producten van Fish-Flow gaan de hele wereld over en het bedrijf staat aan de vooravond van een flinke uitbreiding van bedrijfsruimte en personeel.

Daarna werd een bezoek gebracht aan chrysantenkwekerij Fred van Paassen aan de Veenakkers in Andijk. Fred vertelde vol passie over het bedrijf en de laatste ontwikkelingen en innovaties. Samen met andere ondernemers, worden de mogelijkheden van geothermie voor kassengebied Het Grootslag onderzocht. Inmiddels wordt er al geboord naar warmte op grote diepte. Met de inzet van de nieuwste technieken, kan deze warmte mogelijk in de toekomst volop worden gebruikt door bedrijven en consumenten.