10 december 2019

Gedeputeerde Adnan Tekin (PvdA) legt per direct zijn taken neer

Dinsdagmorgen 10 december zijn alle fractievoorzitters geïnformeerd door de Noord-Hollandse Commissaris van de Koning dat Adnan Tekin zijn taken als gedeputeerde per direct neerlegt. Tekin geeft zelf aan ‘dat de recente ontwikkelingen inzake het Tatadossier mij tot dit besluit hebben genoopt.’ Tekin was de afgelopen drie jaar als gedeputeerde verantwoordelijk voor onder andere het dossier Tata. Vorige week bleek Tata meer uit te stoten dan was gedacht. In het persbericht stond dat de samenwerking met de controlerende en toezichthoudende instanties niet bracht wat daarvan verwacht mocht worden. Tekin heeft besloten zijn politieke en bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en heeft zijn ontslag ingediend.

Dennis Heijnen, fractievoorzitter van het CDA geeft aan dat hij verrast is door het besluit. ‘Voor hemzelf is dit natuurlijk ontzettend jammer, dit zijn geen makkelijke beslissingen om te nemen. Wij hebben de gedreven inzet en de benaderbaarheid van Adnan Tekin altijd gewaardeerd. Wij respecteren zijn besluit en danken hem voor het werk dat hij heeft gedaan voor de provincie Noord-Holland.’

Het CDA heeft eerder aangegeven te hopen dat de provincie en TATA snel samen komen tot handhaafbare afspraken in het belang van de inwoners van de omliggende gemeenten.