02 november 2022

Locaties nodig voor de bouw van flexibele woningen

Er is woningnood en die is nog wel het hoogst voor zogenaamde spoedzoekers: mensen die door uitzonderlijke situaties per direct op zoek zijn naar onderdak. Statushouders zijn onderdeel van deze groep, maar ook bijvoorbeeld mensen die noodgedwongen bij familie of vrienden op de bank slapen. De druk op de asielketen die zich onder andere uit in afschuwelijke situaties in Ter Apel, maakt doorstroming op de woningmarkt nog urgenter. Alleen de bouw van reguliere woningen volstaat niet. Gemeenten staan voor een ongekende uitdaging in het bouwen van zowel permanente als tijdelijke woningen. Het CDA vindt dat de provincie hier actiever ruimte voor moet bieden, aangezien de provincie in haar omgevingsverordening letterlijk niet veel ruimte biedt om te bouwen.

Wilma van Andel, woordvoerder Ruimte namens het CDA: “Toen de omgevingsverordening in 2020 werd gemaakt was de druk op de woningmarkt er ook al, maar niet zo hoog als nu. De eerste twee ontheffingen om te bouwen in een klein stukje Bijzonder Provinciaal Landschap (dat in de praktijk niet overal zo bijzonder is), worden nu gegeven aan Oostzaan en Wormerland na een positief advies van de meerderheid van Provinciale Staten. Dat is een goede zaak. Wij roepen daarbij de provincie op met andere gemeenten mee te denken wat de provincie voor het plaatsen van tijdelijke woningen kan betekenen, zodat elke gemeente haar bijdrage in tijdelijke woningbouw kan leveren. Dat D66 en PvdA vinden dat andere gemeenten het dan maar moeten oplossen, vinden wij een niet te verdedigen standpunt. Alleen samen kunnen we iets doen aan deze complexe uitdaging.”