07 februari 2019

Meer ruimte voor regionale energie

„De plannen van NDSM Energiegeven aan dat ondernemers een bijdrage willen leveren aan de overgang naar duurzame energie. Dat steunen we als Noord-Hollandse afdeling.” Dit gaf CDA-lijsttrekker Dennis Heijnen aan tijdens het werkbezoek eind januari. Voorzitter Martijn Pater van NDSM gaf een toelichting op onder meer de opties om windturbines en drijvende zonnepanelen voor energiewinning in te zetten.

De Statenkandidaten Diana Dekker (7), Hermen de Graaf (8) en Niek Wijmenga maakten naast Heijnen deel uit van de CDA-delegatie die eind januari samen met Pater Bart-Jan van Hilten ook de potentiële locaties voor de drie windturbines (ca.  9 MW) en de drijvende zonnepanelen (ca. 3 MW) bezocht.

„Het CDA is terughoudend geweest met windenergie op land. Door die focus bereikte we als eerste provincie onze doelen. Nu is het tijd om vooruit te kijken. In het kader van het klimaatakkoord zien we ruimte voor meer windenergie op locaties waar draagvlak is, zoals dit industrieterrein”, aldus Heijnen tijdens het werkbezoek. „En we zijn een groot voorstander van zonne-energie op daken en het experimenteren met nieuwe vormen hiervan, zoals op water.”

De organisatoren van het werkbezoek Pater en Bart-Jan van Hilten werden gewezen op het Innovatie- en MKB-verduurzamingsfonds dat Noord-Holland vorig jaar heeft opengesteld als een van de concrete projecten vanuit het coalitieprogramma. „En daar gaan we in de nieuwe Statenperiode zeker mee door - als het aan ons ligt”, voorzien de CDA'ers.  Onderdeel van het werkbezoek bij Fiction Factory was ook het nevenbedrijf waar onder meer de duurzame tiny houses van karton worden gemaakt. „Dubbel interessant”, concludeerde de CDA-delegatie.

Op de foto: Martijn Pater, Hermen de graaf, Dennis Heijnen, Niek Wijmenga en Diana Dekker (foto gemaakt door Bart-Jan van Hilten