17 april 2020

Oog voor de problematiek van dorpshuizen

De Noord-Hollandse CDA-fractie is blij met de welwillende reactie van de provincie op de vraag wat de provincie kan doen voor de dorpshuizen. Zij hebben zwaar te lijden onder de coronacrisis. Bijvoorbeeld het Dorpshuis Centrum Andijk: “Ondanks verschillende tegemoetkomingen die al onze kant op zijn gekomen, houden we het niet meer lang vol“, aldus het bestuur.

Gedeputeerde Loggen van Vitaal Platteland gaf aan dat hij eerst wil kijken wat de landelijke verruiming van de mogelijkheden voor tegemoetkoming vanuit het rijk voor de dorpshuizen kan betekenen. De provincie wil ondersteunen in het doen van een aanvraag hiervoor. Daarnaast gaf hij aan met het Platform Dorpshuizen in gesprek te gaan. Wanneer gaat blijken dat er meer nodig is, zegde de gedeputeerde toe met een budgetverzoek bij Provinciale Staten terug te komen.

Wilma van Andel, woordvoerder van het CDA: “Ik ben blij met de reactie van de gedeputeerde op onze oproep. Natuurlijk moet er geen wirwar van regelingen ontstaan. De provincie zou juist voor de dorpshuizen een verschil kunnen maken. We horen graag van de gedeputeerde hoeveel geld daar eventueel voor nodig zou zijn. Het CDA denkt dat het onvermijdelijk is dat ook de provincie geld in haar begroting moet gaan vrijmaken om gevolgen van de corona crisis op te vangen. We hopen dat ook de andere politieke partijen hier zo over denken.”