03 december 2019

Oplossing leefbaarheid Krommenie en Assendelft nog ver weg

Gedeputeerde Adnan Tekin heeft nieuwe plannen voor onderzoek gepresenteerd voor het traject A8-A9. Door dit onderzoek loopt de aanleg van het traject weer minstens een jaar vertraging op. Een oplossing voor de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft is daarmee nog ver weg. Het doel van het onderzoek is om te zien of een tunnel of een verdiepte variant technisch en juridisch haalbaar is en kan worden meegenomen  in het landschapsplan. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar maatregelen om de leefbaarheid van Krommenie en Assendelft te verbeteren. Ook komt er een onderzoek naar een betere aansluiting van Krommenie en Assendelft op het OV. Er wordt hiervoor 1,9 miljoen uitgetrokken En naar verwachting komen de resultaten einde 2020.

Het CDA is kritisch op de vertraging die het traject hierdoor oploopt. Christa Kuiper, woordvoerder mobiliteit: “zorgvuldigheid is belangrijk, maar moet dit nu echt een jaar duren voordat hierover duidelijkheid is?” Ook heeft het CDA zorgen over de financiering van het traject zeker als er voor tunnelvariant wordt gekozen. Al met al is er nog een lange weg te gaan. Gelukkig heeft de gedeputeerde Tekin aangegeven dat als uit het onderzoek naar leefbaarheidsmaatregelen ook zaken naar voren komen die snel gerealiseerd kunnen worden, voor de uitvoering daarvan niet gewacht hoeft te worden totdat de onderzoeken klaar zijn. Kuipers vervolgt: “voor de bewoners van Krommenie en Assendelft een kleine troost maar een echte oplossing laat nog langer op zich wachten.”