06 juli 2018

PALLAS als een kansrijk project voor de werkgelegenheid in de regio

Den Haag – De Minister van Economische Zaken, Eric Wiebes, is positief over Pallas, zo blijkt uit de beantwoording van Kamervragen van het CDA. De minister benadrukt het bestaansrecht van de reactor, waar medische isotopen worden geproduceerd: “De hoogambtelijke werkgroep nucleair landschap heeft eerder dit jaar aangegeven dat Pallas medische isotopen kan produceren die in de gezondheidszorg gebruikt worden, maar die niet via Lighthouse geproduceerd kunnen worden. Dus vanuit oogpunt van voorzieningszekerheid voor de patiënt zijn producten uit een reactor nodig.” Het gaat namelijk om 30.000 patiënten die dagelijks gebruik maken van de isotopen die in Petten door Pallas geproduceerd worden.

Pallas is een multifunctionele nucleaire reactor, die wordt gebruikt voor nucleair technologisch onderzoek en geschikt is voor hoofdzakelijk medische isotopenproductie. De reactor vervangt de Hoge Flux Reactor, die na vijftig jaar tegen het einde van zijn economische levensduur loopt. CDA-Statenlid Joacim de Kam: “Kankerpatiënten uit heel Europa worden momenteel behandeld met isotopen die in Noord-Holland worden geproduceerd. Wij zien Pallas als een kansrijk project voor de werkgelegenheid in de regio. De spinoff van zo'n project is enorm goed voor de  werkgelegenheid in het noordelijke deel van Noord-Holland."