28 november 2018

Strandpaviljoens twee keer verplaatsen: kan dat nu niet anders?

In Castricum aan Zee staan vier strandpaviljoens die zeker bij mooi weer stampvol zitten, maar die nu in zwaar weer terecht gekomen zijn. Het hoogheemraadschap heeft hen de opdracht gegeven nog deze winterperiode hun paviljoens 20 meter in de richting van de zee te verplaatsen. In deze strandtenten is veel geïnvesteerd en ze zijn niet zomaar op te tillen en te verplaatsen. Het CDA vindt vooral de snelheid waarmee het hoogheemraadschap nu meent te moeten handelen niet nodig en niet netjes. Er is een omgevingsplan voor het gebied in de maak, waarin wordt gewerkt aan een duurzame oplossing.

De paviljoens staan volgens het Hoogheemraadschap te dicht op de duinen, waardoor ze te weinig zouden kunnen aangroeien. Het Hoogheemraadschap kijkt hierbij naar effecten op de lange termijn. Er wordt verschillend over gedacht of dit de duinen negatief beïnvloedt  en er is geen acuut gevaar voor de waterveiligheid.

Voor een nog betere aangroeiing van de duinen is het bovendien de bedoeling dat de paviljoens verder uit elkaar komen te liggen. CDA-Statenlid Wilma van Andel: “Het kan toch niet zo zijn dat deze grote paviljoens straks zelfs twee keer verplaatst moeten worden. De partijen die hierbij betrokken zijn moeten er alles aan doen om dat te voorkomen.”

Martijn van Leeuwen, raadslid voor het CDA in Castricum: “Wij denken dat er in goed overleg een oplossing voor dit probleem moet zijn.” Statenlid Wilma van Andel vult aan: “De verhoudingen tussen de gemeente en het hoogheemraadschap zijn verstoord, wij hopen dat de provincie hierin een bemiddelende rol kan spelen.”

De beide CDA’ers vragen ook aandacht voor de positie van surfcentrum Sports at Sea. De plek waarop dit centrum staat is niet ingetekend als recreatiestrand, wat betekent dat Sports at Sea er alleen in het zomerseizoen mag staan terwijl surfen juist ook buiten dat seizoen erg goed kan. Van Andel: “Hier wordt ook ingezet op actie vanuit de provincie, zeker omdat de provincie actief heeft bijgedragen aan de oprichting van dit centrum.”