06 september 2022

Alkmaar, 1 september, 2022

Betreft: Acute verkeersoverlast Schermerhorn op het Westeinde en Oosteinde als gevolg renovatie N243.

Geacht College,

Momenteel wordt de N243 Vanaf de Omval (Alkmaar) naar Avenhorn grondig gerenoveerd en veiliger gemaakt.

Aangezien hierdoor de N243 langs Schermerhorn daardoor afgesloten is wordt het verkeer omgeleid, dit gaat deels goed.

Echter bewoners constateren dat het vele vreemde verkeer dat wel door Schermerhorn gaat veel te hard rijdt (veel harder dan normaal) over het Westeinde en Oosteinde in het zeer smalle dorp. Met name op de tijden dat er geen handhavers op de bruggen staan, maar ook de niet bewoners die er toch doorheen glippen. Vaak gebeurt dit omdat ze geïrriteerd zijn dat ze niet vlot door kunnen rijden op weg naar hun bestemming. Huidige borden met 30 KM volstaan momenteel niet.

Dit leidt in het dorp tot veel frustratie, angst voor ongelukken en beschadigingen aan auto’s en huizen. Mensen spreken erover om nu zelf obstakels een aan te brengen. Dit lijkt het CDA niet echt de weg en vraagt namens aanwonenden uw hulp

De N243 is van de provincie, maar de wegen in Schermerhorn vallen onder de gemeente.

In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen:

1. Bent op de hoogte van de actuele hachelijke situatie in Schermerhorn?
  2. Zo ja, Wat heeft u recent (afgelopen paar weken) reeds actief ondernomen om extra verkeersremmende maatregelen te treffen.
  3. Zo nee, bent u bereidt om zo hier op zeer korte termijn actie op te ondernemen
  4. Bewoners hebben aangegeven heel graag enkele smiley borden (twee richtingen op het Oosteinde en Westeinde) bent u bereidt om deze of andere snelheids remmende middelen  snel en tijdelijk in te zetten?

Frits Jonk

CDA fractie