30 augustus 2022

Energielasten schieten omhoog; ook voor de gemeente Alkmaar, Wij stellen vragen!

Alkmaar, 26 augustus, 2022

Betreft: Energielasten schieten omhoog; ook voor de gemeente Alkmaar

Momenteel is de gasprijs vertienvoudigd tot boven de $ 300,- per megawattuur ten opzichte van vorig jaar. De olieprijs is weer boven $ 100,- per barrel.

Binnen EU verband is afgesproken tot drastische energiebesparingen te komen: gas consumptie minimaal 15% naar beneden.

De gemeente Alkmaar is direct of indirect eigenaar van vele panden en sportfaciliteiten.

De winter is in aantocht en met de vertienvoudiging van de energiekosten komen de budgetten onder grote druk te staan. Het CDA is van mening dat de gemeente preventief (zware) maatregelen moet nemen om deze grote budget overschrijdingen zo veel mogelijk tegen te gaan. Mogelijk zijn principiële besluiten onvermijdelijk.

In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen:

1. Welke maatregelen stelt het college voor om tot energiebesparing (gas en elektra) te komen van minimaal 15% voor haar eigen en aan haar gerelateerd vastgoed (waarvoor zij indirect voor eventuele kosten op zou kunnen draaien);
  2. In het verlengde van hierboven is het college bereid aan de gemeenteraad verschillende alternatieve voorstellen voor te leggen waardoor de gemeenteraad besluiten kan nemen
  3. Wat zijn met de verwachtte gas en elektriciteitstarieven de financiële gevolgen voor de gemeentelijke uitgaven aan energie ten opzichte van de tarieven van 1 januari 2022 bij ongewijzigd beleid;
  4. Hoe denkt het college de verwachte budget overschrijdingen (zo veel mogelijk) tegen te gaan, dan wel op te vangen;
  5. Heeft de gemeente nog lopende contracten voor de levering van gas en elektriciteit. Hoe is dit voor 2023;
  6. In hoeverre bent u bereid tot principiële keuzes te komen

Gosse Postma