04 mei 2021

In Memoriam Anjo Douma

In Memoriam Anjo Douma.    26 AUGUSTUS 1945 - 30 APRIL 2021

Dit weekend bereikte ons het bericht dat Anjo Douma is overleden. Hij was al een tijd lang ernstig ziek, maar zijn overlijden kwam toch onverwachts. Hij is voor het CDA van grote betekenis geweest. Hij werd op 12 april 1994 als raadslid geïnstalleerd namens het CDA. Al gauw kreeg hij het nodige gezag in de gemeenteraad. Dit kwam mede door een groot netwerk in alle lagen van de maatschappij. Mede door zijn werk voor Ondernemend Alkmaar en zijn contacten als ondernemer/projectontwikkelaar voor een bouwbedrijf buiten Alkmaar. Hij had niet alleen oog voor het belang van de lokale economie, maar ook voor sociale woningbouw, ruimtelijk ordening en financiën. Positieve aandacht voor het bedrijfsleven was toen niet vanzelfsprekend. Anjo was een Westfriese Langedijker, afkomstig uit een Langedijker ondernemersgezin maar hij had een groot hart voor Alkmaar. Hij benadrukte dat er moest worden gedacht in kansen en niet in belemmeringen. Hij was een onafhankelijk raadslid en zorgde regelmatig voor tegenmacht, iets waar nu veel aandacht voor is. In het college van burgemeesters en wethouders werd zo af en toe door PvdA-wethouders geroepen: “waar is Anjo nu weer mee bezig?”  In 2000 volgende hij ondergetekende op als fractievoorzitter. Dat zou hij tot 2006 blijven. Ik bewaar goede herinneringen aan de uitstekende samenwerking die ik in die periode met hem had. Kenmerkend voor Anjo was dat het altijd om de zaak ging en nooit om Anjo zelf of om zijn positie. Hij was wars van politiek spelletjes. Na zijn afscheid als raadslid bleef hij de politiek en het CDA volgen. Daarbij had hij steeds gevoel voor de sociale kant van de overheid. Via ingezonden brieven in de krant maakte hij zijn mening kenbaar. Ondanks zijn ziekte bezocht hij de CDA ledenvergadering, zoals de laatst gehouden fysieke vergadering in november. Hij deed mee aan de discussie en er werd goed naar hem geluisterd.

Als je bij hem op bezoek kwam ging het nauwelijks over zijn ziekte maar wel over alles wat er in de maatschappij speelde.

Het CDA is Anjo dankbaar voor alles wat hij voor de partij betekend heeft. Wij wensen Mariette en de familie veel sterkte toe.

Namens bestuur en fractie van het CDA Alkmaar,

Simon Binnendijk