29 november 2022

In memoriam Titia Bijlsma-Boomsma (1933-2022)

Titia en Henk Bijlsma kwamen in de jaren zestig in Alkmaar wonen en Titia was al vrij snel intensief betrokken bij politiek Alkmaar.  Zij deed dat als bestuurslid van de Anti Revolutionaire Partij (ARP).  Zij werd namens die ARP lid van de gemeenteraad van Alkmaar in 1972 en bleef dat tot 1991. Vanaf 1973 voor de VCP (Verenigde Christelijke Partijen) en vanaf 1980 voor het CDA.

Bovenaan de rouwkaart staat een tekst in haar geliefde Franse taal van piloot-schrijver Antoine de Saint Exupéry, die vertaald luidt:  “Liefhebben is niet naar elkaar kijken, het is samen in dezelfde richting kijken”.

Vooral dit “samen in dezelfde richting willen kijken” kenmerkte haar ook tijdens haar raadslidmaatschap. Zij is in die 19 jaar gegroeid tot een gezaghebbend raadslid. Zij was een sterk debater, heel direct en ook heel vasthoudend. Titia stelde hoge eisen aan zichzelf en aan anderen. Zij was nergens bang voor en of ze aardig gevonden werd of niet interesseerde haar niet. Je bracht haar niet makkelijk op andere gedachten en wethouders hadden ontzag voor haar. Zij is in die periode ook een keer CDA-lijsttrekker geweest. Zij heeft veel nieuwe leden, zoals steller, voor het CDA geworven en was een echte ambassadeur voor de partij.  Mede door haar niet aflatende inzet is het overdekte zwembad “De Hout” er toch gekomen. Voor Alkmaar-Noord is zij van grote betekenis geweest in haar strijd tegen de hoogbouw en als fervent voorstander van veel groen in de wijk. Fietsend door de Rekerhout gaan de gedachten naar Titia, want alleen door haar actie en ingediende motie werden de destijds geplande sportvelden op die plek vervangen door een 34 ha groot en indrukwekkend multifunctioneel park, een grote aanwinst voor dit stadsdeel.

Ook na haar raadsperiode bleef Titia de lokale en landelijke politiek positief-kritisch volgen. Zolang ze kon bezocht ze de afdelingsvergaderingen van het CDA en was daar altijd goed voor kritische vragen aan de fractie en de wethouder.

Naast haar raadslidmaatschap was Titia lang actief in de Alliance Française en het Alkmaars Uitwisseling Comité. Zij sprak haar talen uitstekend, dat kwam goed uit bij de bezoeken van en aan de zustersteden van Alkmaar.  Tot slot moet gemeld worden dat vooral haar bestuurslidmaatschap van het Medisch Centrum Alkmaar van grote betekenis is geweest.

Haar gezondheid ging de laatste jaren sterk achteruit en in maart dit jaar overleed hun dochter Marlou Bijlsma, wat veel impact heeft gehad. Maar de belangstelling voor haar omgeving en voor de politiek bleef onverminderd. Op 24 november overleed Titia toch nog heel onverwacht.

Het CDA-Alkmaar denkt met dankbaarheid terug aan alles wat zij voor ons, maar ook voor de stad Alkmaar, heeft betekent. Dat zij moge rusten in vrede.