26 februari 2020

Raadsvragen: Koedijk en Sint Pancras ongerust!

Recentelijk bereiken diverse berichten de politieke partijen van Alkmaar. Verontrustte inwoners van Sint Pancras en Koedijk benaderen ons, alsmede ook enkele politieke partijen vanuit Langedijk.
In Langedijk gonst het van de geruchten, dat de gemeente Alkmaar in haar zienswijze heeft aangegeven zij akkoord is met een ongedeelde fusie.

Voorzitter, om een en ander te verduidelijken lees ik een stuk tekst voor uit een bericht aan de politieke partijen in Langedijk, dat op woensdag 26 februari is behandeld in de forumvergadering tijdens het raadsvoorstel 'reactienota en herindelingsadvies'.

In een schrijven vanuit het college van Langedijk staat  en ik citeer ‘ OP 5 februari 2020 tijdens een bestuurlijk regionaal overleg van de Regio Alkmaar het idee voor een Thorbecke experiment is omarmd door alle zeven Regio gemeenten. Het idee wordt verder door de regio uitgewerkt. Voor bijvoorbeeld Sint Pancras en Koedijk willen de colleges van Langedijk en Heerhugowaard samen met Alkmaar dat de - nu nog drie, later twee- gemeenten samen zorgen voor maximale publieke waarde voor de inwoners’.

Even later staat een kopje  ik citeer ‘ de zienswijzen leiden tot de volgende aanpassingen in het herindelingsadvies’ gevolgd door de tekst ‘in het herindelingsadvies wordt een aanvulling gegeven bij het beoogde kernenbeleid (zie verder argument 3.4). Een deel van de zienswijzen leidt tot een aanpassing in het herindelingsadvies bij de argumenten voor een ongedeelde fusie (zie verder argument 3.5).

En daarna wordt er gesproken over een herindelingsadvies de ongedeelde fusie.

Voorzitter:

Vraag 1.
Klopt het dat de zienswijzen van Alkmaar gekoppeld is aan het Thorbecke experiment?

Vraag 2.
Een aanzienlijk deel van de inwoners van Sint Pancras en Koedijk en een deel van de gemeenteraad van Langedijk hebben duidelijk aangegeven, dat zij liever zien dat Koedijk en Sint Pancras aansluiten bij de gemeente Alkmaar. Kan het college aangeven, hoe wij de bovenstaande tekst moeten interpreteren?

Vraag 3.
Kan het college nog eenmaal aangeven, wat zij als zienswijze heeft gegeven? En dien de gemeente Langedijk al gereageerd heeft, wat was dan haar formele reactie?

Vriendelijke groet,

Iris Zeijlemaker