11 november 2018

Amstelveense raad enthousiast over idee Lief- en Leedstraten

Amstelveen – Amstelveen gaat in navolging van andere grote steden experimenteren met zogenaamde Lief- en Leedstraten.

De raad ging woensdagavond unaniem akkoord met een CDA-motie, waarin het college wordt opgeroepen om een pilot te starten. Wellicht in samenwerking met welzijnsorganisatie Participe. Wethouder Marijn van Ballegooijen (PvdA) omarmde het idee van harte.

Een lief- en leedstraat is een straat, een appartementencomplex of een groep van huizen waar iemand mensen bij elkaar brengt, een bloemetje langsbrengt of een koffieochtend organiseert. Met het doel om eenzaamheid tegen te gaan

Hugo de Jonge
Het idee werd in 2014 in Rotterdam geïntroduceerd door toenmalig CDA-wethouder en huidig minister Hugo de Jonge. Elke Lief- en Leedstraat kreeg van de gemeente 150 euro per jaar, om uiteenlopende activiteiten op te pakken.

Zo krijgen nieuwe inwoners een welkomstcadeautje. Een ander krijgt bij terugkeer uit het ziekenhuis een bloemetje van de straat of er worden kleine activiteiten georganiseerd. Het programma bleek succes te hebben. De eenzaamheid onder bijvoorbeeld ouderen was na drie jaar daadwerkelijk gedaald.

“In je eentje kan je eenzaamheid niet oplossen, maar in je eentje kan je wel de eenzaamheid van een persoon oplossen. Bel aan bij die deur die niet vaak opengaat, bij dat huis waar de gordijnen gesloten blijven.”

Enthousiaste buurtbewoners
Ook Amsterdam en Den Haag volgden het voorbeeld van Rotterdam. Enthousiaste buurtbewoners melden zich vrijwillig aan voor het project. “Waar lief- en leedstraten zijn ingevoerd is sprake van een grotere sociale cohesie”, zegt CDA-woordvoerster Sandra van Engelen. “Problemen in de wijk of de straat worden beter en sneller opgelost, integratie vanuit andere culturen verloopt sneller en mantelzorgers in deze straten voelen zich meer gesteund bij het uitvoeren van hun taken. Aandacht voor elkaar in zowel goede als slechte tijden beïnvloedt de kwaliteit van het leven.”