12 november 2020

Brede steun voor motie over kunst- en cultuurmarkt

Amstelveen - De fracties van CDA en D66 hebben het college in een motie verzocht om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om in Amstelveen een kunst- en cultuurmarkt te organiseren. De motie kreeg woensdag 11 november tijdens de begrotingsraad brede steun.

Sinds maart is de culturele- en kunstsector hard geraakt door de uitbraak van Covid-19. Ook in Amstelveen moet deze sector alle zeilen bij zetten om creatief, innovatief, zelfstandig en met elkaar met deze tegenslagen om te gaan én’ het hoofd boven water te houden’, betogen indieners van de motie Sandra van Engelen (CDA) en Annemieke van der Vet (D66).

De gemeente Amstelveen biedt weliswaar ruimhartig financiële ondersteuning. Maar deze is waarschijnlijk onvoldoende om nu ook de tweede Covid-19 golf het hoofd te kunnen bieden. ‘De culturele- en kunstsector zal nog vele jaren nodig hebben om van deze klappen te herstellen.’

Kunst verbindt
CDA en D’66 zijn van mening dat kunst verbindt, ontschot, samenbrengt en grenzen tussen groepen laat vervagen. ‘Kunst verrijkt ons leven en leert ons grenzen over te gaan in het denken naar de ander zoals het ons ook leert buiten onze eigen ‘bubbel’ en ‘out of the box’ te denken.’

‘Dichter bij elkaar’
Kunst is in een internationale samenleving als Amstelveen volgens Van Engelen en Van der Vet een uitgelezen kans om vele groeperingen met een verschillende achtergrond en culturen dichter bij elkaar te brengen. ‘Een laagdrempelige vorm van kennismaking met kunst en cultuur is de beste vorm om optimaal gebruik te maken van de verbindingskracht die kunst en cultuur biedt. Daarmee worden veel Amstelveners bereikt en is een kunst- en cultuurmarkt als laagdrempelig evenement uitstekend geschikt.’

‘Beleef Amstelveen’
Een jaarlijks terugkerende kunstmarkt kan daarnaast het initiatief ‘Beleef Amstelveen’ een extra zetje geven, vinden CDA en D66. Ze vragen in de motie om voor de organisatie een samengesteld bedrag vanuit cultuur, welzijn en economie beschikbaar te stellen.

Amstelveen, donderdag 12 november 2020