24 november 2021

CDA in de bres voor blinde en beperkte zwemmers

Amstelveen - Het is voor CDA Amstelveen onacceptabel dat visueel beperkte en blinde mensen extra moeten[svE1]  gaan betalen voor hun zwemuurtje op de zaterdagmorgen in zwembad De Meerkamp. Raadslid Sandra van Engelen heeft dat woensdag betoogd in de commissie Burgers & Samenleving.

Het zwemuurtje wordt al 27 jaar lang verzorgd door vrijwilligers van Stichting Cormeta[svE2] [svE3] , de sportclub voor visueel beperkten. Zo’n veertig keer per jaar maken ze gebruik van het zwembad. ‘Naast dat het zwemmen een heerlijke ontspanning is voor de visueel beperkten en blinden, is het vaak ook de enige afleiding die zij hebben’, zegt Van Engelen.

Rustige omgeving
Er wordt zowel gebruik gemaakt van het wedstrijd- als het instructiebad. Van Engelen: ‘Het spreekt voor zich dat dit alles in een relatief rustige omgeving moet gebeuren. Het gehoor staat immers op scherp om in het instructiebad goed te kunnen waarnemen en de bijbehorende opdrachten uit te voeren. In het wedstrijdbad liggen de lijnen die zorgen dat de zwemmers in de goede baan blijven zwemmen.’

Onaangename verrassing
De kosten voor zwemmen in het wedstrijdbad werden in het verleden betaald door de gemeente. Door de verzelfstandiging van het sportbedrijf gebeurt dat nu kennelijk door Amstelveen Spor

Recentelijk ontving Stichting Cormeta vanuit De Meerkamp echter een schrijven dat per 1 januari 2022 voor het instructiebad 52 euro per uur moet worden betaald. Een onaangename verrassing voor de stichting.

Stapeling kosten
Van Engelen: ‘De jaarlijkse kosten voor de zwembadhuur worden hoofdelijk omgeslagen over een klein aantal zwemmers, dus hoe minder zwemmers hoe hoger de kosten. Visueel beperkte en blinde zwemmers zijn vaak afhankelijk van een uitkering. Gevreesd moet worden dat zij door stapeling van de kosten niet langer kunnen deelnemen aan deze voor hen zo belangrijke activiteit.’

Het CDA is blij dat wethouder Rob Ellemeijer de zorgen van het CDA deelt en heeft toegezegd aan een oplossing voor het probleem te gaan werken.

Stichting Cormeta is verheugd over deze uitspraak