25 januari 2019

CDA pleit voor actievere rol Noord-Holland bij versterken mobiliteit

”Noord-Holland moet een actievere rol pakken bij het versterken van de mobiliteit”. Dat bepleitte Statenlid Hermen de Graaf namens het CDA bij de behandeling van het project SolaRoad in de Statenvergadering op 14 januari.

Het CDA staat achter de deelname van de provincie in dit innovatieproject. Bij SolaRoad wordt energie opgewekt via zonnepanelen in het wegdek.

”We vinden het best goed, als de provincie innovaties ondersteunt die kunnen helpen bij de energietransitie. Maar je kunt je afvragen of dit een zogenaamde kerntaak is.”

Kerntaken oprekken
”Wij vinden dit wel een kerntaak. Maar dan moeten we die ook kunnen optrekken bij  andere mobiliteitsvraagstukken, die soms een provinciaal zetje nodig hebben”, vindt De Graaf. Voorbeelden zijn er genoeg. Zoals OV-fietsen niet alleen bij stations waar treinen én bussen komen, maar ook bij stations waar alleen bussen gebruik van maken. ”Of óók deelauto's in het Openbaar Vervoer, een idee van CDA-collega Joacim de Kam. En we kunnen de 24 miljoen euro die Noord-Holland op de plank heeft liggen om fietspaden en -voorzieningen te verbeteren versneld inzetten door dit extra aan te jagen”, aldus De Graaf.

Aanjaagteam wonen
Fractievoorzitter en lijsttrekker CDA Noord-Holland Dennis Heijnen haakte hierop in en noemt een 'aanjaagteam wonen' een goed initiatief. ”Dit willen we instellen na de verkiezingen voor Provinciale Staten op 20 maart. Betere en betaalbare woningen staan bij heel veel Noord-Hollanders bovenaan hun wensenlijstje. Daar moeten we als provincie veel meer aan doen. En dat kan door bijvoorbeeld een aanjaagteam wonen. Dat is dan een extra taak, waar wij vóór zijn en een belangrijk item is in ons verkiezingsprogramma. In dat kader willen we ook toestaan dat aan de randen van stad en dorp gebouwd kan worden. Hierdoor krijgen we een actiever provinciebeleid.”