28 januari 2019

CDA vraagt aandacht voor veiligheid bij Michiel de Ruyterschool

Amstelveen - Een groep Amstelveense CDA’ers stapt de komende maanden regelmatig op de fiets om onveilige verkeerssituaties in de gemeente te bekijken.

Vrijdagmorgen 25 januari tijdens de aftrap werd met eigen ogen de situatie rond de Michiel de Ruyterschool in Randwijck geobserveerd.

Het CDA krijgt klachten van bewoners en ouders dat de veiligheid voor de schoolkinderen niet optimaal is. Voor kinderen die lopend of met de fiets naar school komen is de situatie ingewikkeld en af ten toe zelfs regelrecht chaotisch. Schoolgaande kinderen moeten rekening houden met automobilisten die vanaf de Laan Rozenburg links of rechts afslaan. Het zicht wordt beperkt door veel geparkeerd staande auto’s.

Ook de situatie bij de parkeerplaats van de flat is onveilig. Vooral op de momenten dat kinderen die aan komen rijden het pad kruisen van vertrekkende auto’s.

Bushalte
Ook de schoolroutes in de directe omgeving van de Michiel de Ruyterschool vragen volgens het CDA extra aandacht. Vooral de recente aanleg van een bushalte aan de zuidkant van Laan Walcheren ter hoogte van de Texelstraat is qua veiligheid verre van optimaal. De bushalte bestemd voor lijn 174 is recent voorzien van een geblokte markering. Door de aanleg is het verplichte fietspad en het trottoir iets verlegd. Het CDA is tijdens de fietstocht aangesproken door bewoners, die de nieuwe situatie als erg gevaarlijk ervaren. “Het is wachten op het eerste grote ongeluk”, aldus een direct betrokkene.

In gesprek
Het CDA gaat de komende tijd in gesprek met ouders van schoolgaande kinderen, buurtbewoners en de directie van de Michiel de Ruyterschool en de Roelof Venemaschool. Ook zal de fractie deze week in de commissie van de gemeenteraad die over verkeer en veiligheid gaat, mondelinge vragen stellen waarom het gebied rond de Michiel de Ruyterschool niet is ingericht als schoolzone en informeren naar acties waardoor de veiligheid op korte termijn kan verbeteren.

CDA, januari 2019