23 oktober 2018

CDA wil actie tegen overlast gratis parkeergebieden

Amstelveen – CDA Amstelveen wil dat de gemeente actie onderneemt tegen de overlast op parkeergebied Zonnestein en bij de gratis parkeerplaatsen op Uilenstede en Kronenburg.

In het gebied Zonnestein wordt veel gewandeld (al dan niet met honden). Voor kinderen is het een geliefd speelterrein. Omwonenden hebben  recent hun zorgen geuit omtrent  het feit dat sedert afgelopen zomer zeer regelmatig en voor meerdere dagen op de parkeerplaat tegenover de Zonnesteinflat autobusjes geparkeerd stonden.

Het betreft veelal auto’s met buitenlandse nummerborden. ‘In dit gebied gelden geen parkeervergunningen, iedereen mag vrijelijk parkeren’, zegt CDA-raadslid Sandra van Engelen. ‘Het wordt wat de omwonenden betreft echter een ander verhaal wanneer dat parkeren overgaat in kamperen.’

Overlast
Gedurende de zomermaanden hebben zich bij die parkeerplaats regelmatig situaties van overlast voorgedaan:  klapstoeltjes en tafeltjes kwamen tevoorschijn en deze namen de gehele stoep in beslag zodat wandelaars er niet langs konden. Bovendien werden de bosjes die grenzen aan de parkeerplek als openbaar toilet en prullenbak gebruikt. ‘Een even onwenselijke als onverkwikkelijke situatie’, aldus Van Engelen.

Nu het jaargetijde verandert lijkt het kamperen te zijn afgelopen. ‘Wat blijft zijn  busjes met buitenlandse nummerborden die af en aan rijden. Allerlei spullen worden verhandeld. Er vindt uitwisseling plaats van personen en nog altijd wordt in de busjes geslapen. Deze situatie wordt door de bewoners, nu het sneller donker wordt,  als zeer onprettig/onveilig ervaren omdat niet duidelijk is wat gaande is.’

Mondelinge vragen
Tijdens de commissievergadering ABM op donderdag 18 oktober heeft CDA-burgerraadslid Ties Eigenhuis reeds mondelinge vragen gesteld over de situatie. Burgemeester Bas Eenhoorn heeft aangegeven dat het probleem bekend is bij de gemeente. Er zijn in de afgelopen periode al 31 bekeuringen uitgedeeld.

Parkeerdruk Uilenstede/Kronenburg
Ook maakt het CDA zich zorgen over de toenemende parkeerdruk op Uilenstede en Kronenburg. De gratis parkeerplaatsen in dit deel van Amstelveen worden overdag in toenemende mate bezet door forenzen voor de Zuidas en Schiphol. Dit leidt tot onveilige situaties. Dat is de reden dat het CDA deze week schriftelijke vragen heeft gesteld over de situatie.

‘Het betreft mensen die de gratis parkeergebieden in Amstelveen gebruiken als alternatief voor de longpark op Schiphol en Zuidasforenzen die hun dure BMW net over de grens met Amsterdam parkeren, hun vouwfiets pakken en vervolgens naar hun kantoorbaan fietsen’, zegt CDA-burgerraadslid Clint Nieuwendijk.

De parkeerdruk in het gebied neemt toe. Deze is in elk geval hoger dan de 80% die de gemeente Amstelveen als voorwaarde stelt om in een gebied betaald parkeren in te voeren. Deze regel (uit 2017) wordt volgens het CDA echter niet gehandhaafd.

Het probleem is nog verslechterd door de komst van nieuwe hotels. Nieuwendijk: ‘Inmiddels is gebleken dat bezoekers van deze hotels de parkeerplaatsen van het hotel massaal ontwijken, omdat er voor deze plaatsen betaald moet worden.”

Het feit dat er overdag veel auto’s geparkeerd staan, trekt veel criminaliteit aan. ‘Op 20 september is een Porsche verdwenen. Op 6 augustus is er voor 6000 euro aan dj-apparatuur gestolen uit een busje die in een afgesloten garage stond. Dit baart veel zorgen bij de bewoners van Uilenstede.’

Het CDA vraagt het college om uitbreiding van de mobiele of vaste cameracontrole. Ook wil de partij weten of er andere preventieve maatregelen kunnen worden ingezet. Ten slotte vraagt de partij ook om een representatiever onderzoek naar de parkeerdruk op Uilenstede en Kronenburg.