31 oktober 2018

CDA wil duidelijkheid over Ziekenhuis Amstelland

Amstelveen – De CDA-fractie in Amstelveen vraagt aan het college duidelijkheid over de financiële positie van het Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen. De fractie vindt het verontrustend dat het ziekenhuis geen financiële cijfers heeft aangeleverd ten behoeve van een stresstest die is uitgevoerd door accountantsorganisatie BDO.

Vorige week werden het Slotervaartziekenhuis en de IJsselmeerziekenhuizen failliet verklaard. ‘De marktwerking heeft zich van zijn slechtste kant laten zien’, zegt CDA-raadslid Sandra van Engelen in een toelichting op haar schriftelijke vragen. ‘Alhoewel gemeenten niet verantwoordelijk zijn voor het gevoerde beleid in ziekenhuizen, worden zij wel geconfronteerd met de gevolgen van onverwachte situaties, zoals nu met faillissementen.

Verontruste burgers
Verontruste burgers hebben zich de afgelopen dagen  tot het CDA gewend over de zorgelijke financiële situatie. Die signalen mogen niet worden genegeerd. Staat ook het Ziekenhuis Amstelland aan de rand van een faillissement?, vraagt het CDA zich af. ‘Ondanks het feit dat door het ziekenhuis een verklaring is afgegeven dat dit niet het geval is, blijkt het niet op tijd in orde hebben van cijfers een te verontrustend gegeven.’

Het CDA wil weten of het college hierover in gesprek wil gaan met de leiding van het ziekenhuis. ‘In  worst case scenario kan het sluiten van het ziekenhuis een grote impact hebben op de zorg waarvoor de gemeente Amstelveen verantwoordelijk  is.’

Op dit moment is het volgens Van Engelen onduidelijk of de ontstane situatie impact heeft op de te verlenen zorg aan de bewoners van Amstelveen. ‘Kan de wethouder aangeven of de gemeente voorbereid is om in een dergelijke situatie de zorg zo te organiseren dat  inwoners van Amstelveen hun zorg kunnen blijven ontvangen?’

Joodse vleugel
Het Ziekenhuis Amstelland ontleent voor een deel  zijn bestaan aan een fusie in 1978 met het toenmalige Nicolaas Tulp ziekenhuis en het CIZ (Vereniging Centrale Israëlisch Ziekenverpleging). Recentelijk heeft burgemeester Eenhoorn  nog een nieuwe Joodse vleugel in het ziekenhuis  geopend. Daarmee lijkt volgens het CDA een waarborg voor de specifieke bekendheid met de Joodse manier van verplegen in dit ziekenhuis, die uniek is in Nederland, te bestaan.

‘Is het CIZ volledig onderdeel van het Ziekenhuis Amstelland of levert het CIZ eigen cijfers aan waaruit haar financiële situatie is af te lezen?’, wil Sandra van Engelen van het college weten. En ten slotte: ‘Is de wethouder bereid, indien sprake is van een faillissement bij Ziekenhuis Amstelland en dat direct  consequenties heeft  voor het CIZ direct te  zoeken naar  oplossingen waardoor onze Joodse inwoners hun geloofsspecifieke zorg kunnen blijven ontvangen?’