07 januari 2020

CDA wil vuurwerkverbod in gemeente

Apeldoorn had de primeur. De stad wordt in 2020 de eerste stad waar het afsteken van vuurwerk verboden zal zijn. Als het aan het CDA in Amstelveen ligt zal Amstelveen snel volgen. Amstelveen beleefde een relatief rustige nieuwjaarsnacht; er waren vernielingen, kleine brandjes en de gebruikelijke overlast. Business as usual.

Het hoort bij de feestvreugde en het is een traditie zeggen velen. Tradities afschaffen ligt gevoelig. Het CDA in Den Haag wil er dan ook niet aan. Als regeringspartij pleiten zij voor strengere handhaving. Een mooi advies! Met de paar politieagenten die in Amstelveen ’s nachts actief zijn is dat natuurlijk een onmogelijke taak. Laten die zich vooral richten op woninginbraken tijdens oudejaarsnacht. Want inbraken gaan gewoon door; vuurwerk of geen vuurwerk. Daarnaast is strengere handhaving geen effectief middel tegen letselschade en milieuschade.

Waarom zetten we geen nieuwe traditie in de plaats van de oude en organiseert Amstelveen met oudjaar een grootse vuurwerkshow waar jong en oud van kunnen genieten? In veel plaatsen is dit al een succes; nu nog in Amstelveen.

Dat het CDA als landelijke regeringspartij geen vuurwerkverbod wil heeft volgens het CDA in Amstelveen dan ook een heel andere reden. Want als je alle branden, vernielingen, ernstige letselschade, milieuschade, grote overlast, samen met advies van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, de oproep van politie, brandweer en andere hulpverleners onvoldoende argumentatie vindt om een traditie af te schaffen ben je misschien bang voor impopulariteit, zo vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2021. Dan schaf je geen tradities af maar stel je oncontroleerbare maatregelen voor en houd je iedereen te vriend.

Reden voor het CDA in Amstelveen om opheldering te vragen in Den Haag. We zijn benieuwd naar de antwoorden. En als het resultaat is dat ‘ze er in Den Haag niet aan willen’ dan zal het CDA Amstelveen zich sterk maken voor een verbod in de eigen gemeente. Ik houd u op de hoogte!

Pier Rienks

Fractievoorzitter CDA Amstelveen