07 juli 2021

'Pas op voor verdere tweedeling in Amstelveense samenleving'

Eeen verdere tweedeling in de Amstelveense samenleving moet worden voorkomen. Dat bepleitte de CDA-fractie woensdag 7 juli tijdens de algemene beschouwing bij de behandeling van de Perspectiefnota 2022.

"Dat appèl op een rechtvaardiger verdeling hebben we jaarlijks herhaald", aldus de door Sandra van Engelen uitgesproken tekst. 'Want het beleid van dit college vergroot op een aantal belangrijke punten de kloof tussen de haves en de have-nots. Ik geef u hiervan drie voorbeelden, op het gebied van wonen, de zorg, en financiën.'

Middelduur moet middelgroot zijn
'De uitgangspunten zoals vastgesteld in de woonagenda zijn goed; veel middeldure woningen bouwen in korte tijd. Maar je kunt nog zo’n mooie doelstelling formuleren, als je de markt zijn werk laat doen, krijg je tegenwoordig middeldure woningen van 49 vierkante meter zonder balkon. Urban living noemen ze dat in makelaarsjargon. De enkele starter die het kan betalen jaag je bovendien in korte tijd de gemeente uit. Want ik kan u vertellen; op 49 vierkante meter houd je het niet lang uit met een of twee kinderen. Daarom doe ik met klem een oproep aan dit college; houd op met bouwen voor expats, bouw woningen waar een gezin in kan wonen en maak middelduur daarom ook middelgroot.'

Wachtlijsten horen niet bij een hoog voorzieningenniveau
'Dit college geeft hoog op over het hoge voorzieningenniveau in Amstelveen gekoppeld aan lage lokale lasten. We zitten voor een dubbeltje op de eerste rang. Goed gedaan college zou je zeggen. Maar ik vraag mij dan af, bij een hoog voorzieningenniveau horen toch geen wachtlijsten in de jeugdzorg? Of moet je wekenlang wachten op een plek bij Veilig Thuis? Om die tekorten in de zorg op te lossen kijkt dit college naar het Rijk. Maar ondanks de verwachte Rijkssteun zal er altijd een fors bedrag nodig blijven dat je als gemeente zelf moet oplossen. Gelukkig zijn we een van de rijkste gemeentes van Nederland en kunnen we met geld wat aan die lange wachtlijsten doen. Probeer daarnaast te accepteren dat die hoge kosten in de zorg horen bij een stad waar jongeren psychische hulp nodig hebben voor de prestatiedruk die zij ervaren en waar ouderen zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Voor het CDA hoort goede zorg nadrukkelijk bíj een hoog voorzieningenniveau. Goede zorg die voor iedereen beschikbaar is en niet alleen voor hen die het makkelijk zelf kunnen regelen.'

Dromen is plannen maken zonder geld
Met de openstaande agenda wil dit college geuren en fleuren. Zo van, kijk ons eens ambitie hebben! Zonder dat ze zich zorgen maken waar het geld vandaan moet komen. Ze kieperen deze zorgen over de schutting bij het volgende college. Pas ‘als de nood aan de man is’ zo staat er in deze perspectiefnota, overweegt dit college een verhoging van de lokale lasten. Voorzitter, ik begrijp werkelijk niet dat dit college met droge ogen kan beweren dat die nood er niet al is. Dat zij niet zelf heel goed weet dat al die ambities heel veel geld kosten. Het CDA roept dit college op te gaan sparen om daarmee de financiële buffers te vergroten. Verhoog daarnaast de lokale lasten heel langzaam en niet ineens heel veel. Want dat die lokale lasten gaan stijgen weten we allemaal Maar het CDA is voorstander deze, zoals dat dan heet, onbenutte belastingcapaciteit aan te spreken in de vette jaren. Dan kan je in magere jaren de lokale lasten juist verlagen. Dan denk je echt mee met je inwoners echt. En kun je dromen waarmaken waar álle Amstelveners profijt van hebben.

'Dit college heeft nog 9 maanden", zo besloot Van Engelen de inbreng van het CDA. 'Er is nog veel werk te doen. Werk dat ook niet ophoudt in maart volgend jaar. Daarom geef ik u een tip, nodig het CDA uit in een volgend college en bouw samen met onze partij aan een Amstelveen waar iedereen zich thuis voelt. Na de zomer begint de campagne. Ik kijk er nu al reikhalzend naar uit.'