28 oktober 2010

Fractie Nieuwsbrief okt 2010 nr. 30 door Arjen Siegmann

 

 

 

 

Ten geleide: Tweedeling op de arbeidsmarkt

U heeft ze vast wel eens zien rijden: de bruine bussen van UPS, waar pakjes mee bezorgd worden. Of de reclames van DHL. Iedereen die wel eens online winkelt weet hoe belangrijk dit soort diensten zijn. Online winkelen is handig, maar niet als je daarna zelf naar het magazijn moet rijden. Er moeten dus mensen zijn die van het magazijn naar uw deur komen, en daar springen bedrijven als TNT post, UPS, DHL, en Fedex gretig op in.

Het bijzondere van enerzijds meer online activiteit en offline logistiek is dat het een voorbeeld is van hoe een tweedeling op de arbeidsmarkt vergroot wordt. Het opzetten van een online winkel vereist specialistische kennis. Het besturen van een busje en afleveren van pakjes vereist, behalve een rijbewijs, bijna niets.

De grafiek hiernaast komt uit de Economist, en geeft de uitkomst van een onderzoek naar gewerkte uren, per inkomenscategorie. Wat blijkt: gewerkte uren voor de laagste en hoogste inkomens zijn tussen 1993 en 2006 toegenomen. Voor de middeninkomens is er juist een afname te zien.

Deze ontwikkeling heeft consequenties voor beleid op het gebied van de arbeidsmarkt en het onderwijs. Het kabinet wil Nederland laten behoren tot de top 5 van de kenniseconomieën. Dat kan niet door iedereen alleen maar een zo hoog mogelijke opleiding te laten volgen. Voor sommige groepen werknemers zou dat zelfs slecht voor hun perspectieven kunnen zijn!

Dit is in een notedop waarom de aandacht voor zowel het hoger als het lager/middelbaar beroepsonderwijs cruciaal is. Het ene zal meer gericht moeten zijn op kennis, het andere op praktische vaardigheden.

Verder in deze nieuwsbrief de volgende onderwerpen:

§  Bankjes en de pater

§  Nota herijking welzijnsbeleid

§  Nieuwe tarieven parkeervergunningen

§  De raadsvergadering van 15 september

§  De raadsvergadering van 6 oktober

Arjen Siegmann ([email protected])
Raadslid en redactie nieuwsbrief

Agenda

§  18 oktober: fractie

§  19 oktober: commissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN)

§  20 oktober: commissie Burgers en Samenleving (B&S)

§  21 oktober: commissie Algemeen Bestuur en Middelen (ABM)

§  8 november: fractie

§  10 november: raadsvergadering

Elk CDA-lid is welkom op de fractievergadering. De commissie- en raadsvergaderingen zijn openbaar. De fractievergadering is in kamer 116, de raadsvergadering in de raadszaal en de commissievergaderingen in kamer 138.

Bankjes en de pater

Naar aanleiding van het stukje over de bankjes op weg naar het Stadshart ontving ik van Klanny Geljon de volgende anecdote, die ik de lezer van de nieuwsbrief niet wil onthouden. Met toestemming volgt het hier:

Naar aanleiding van 'BANKJES NAAR HET STADSHART',het volgende verhaal:
een paar jaar geleden liepen wij 's avonds laat in de Lairessestraat en vonden op een gegeven moment in een portiek wijlen pater Van Kilsdonk, daar languit liggend. Op onze bezorgde vraag of wij wat voor hem konden doen, antwooordde hij 'omdat de gemeente Amsterdam te zuinig is om hier en daar een bankje te plaatsen moet ik tijdens mijn wandelingen wel uitrusten in een portiek'.

De gemeente Amstelveen handelt hier dus geheel in de geest van de pater!

 

Nota Herijking Welzijnsbeleid

Marga van Herteryck

In de commissie Burgers en Samenleving is uitvoerig over de Nota Herijking Welzijnsbeleid gesproken. Vanuit enkele partijen was er stevige kritiek, namelijk dat er te weinig gedaan zou worden aan preventie, dat de nota weinig richting zou geven en weinig concreet is.

Voor wat betreft de preventie:
Wie kan daar nu tegen zijn? Preventie is een belangrijk onderdeel in zowel de WMO als het jeugdbeleid. Preventie betekent nú investeren om in de toekomst te besparen. Preventie zou een slag dieper moeten gaan en zich moeten richten op wat wezenlijk bijdraagt aan de gezondheid en het welzijn van de mensen. Wat is er nodig om mensen werkelijk in hun kracht te krijgen, en met zorg met zichzelf en anderen om te gaan. Wij pleiten dus voor een versterking en verdieping van preventie.

De achtergrond van de Nota is ons duidelijk: van verzorgingsmaatschappij naar participatiemaatschappij, en de inrichting van welzijn en zorg inzetten voor degenen die het nodig hebben, een meer vraaggericht aanbod, en uitgaan van de eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen.

De wethouder heeft in de commissie toegelicht dat het in de nota gaat over de grote lijnen en uitgangspunten, waarvan de uitwerking nog plaats zal moeten vinden in overleg met burgers, politiek, ambtelijk apparaat en instellingen. Onze fractie is positief over de uitgangspunten.

De wethouder heeft bovendien toegezegd de commissie stap voor stap mee te nemen bij verdere uitwerking van de uitgangspunten.

Reageer naar Marga

Parkeervergunningen

Ben Jonker

Elke Amstelvener parkeert zijn auto graag voor de deur. In sommige wijken is een tekort aan parkeerplaatsen. Vooral in de wijken grenzend aan het Stadshart. De oplossing is dan het invoeren van een parkeerregeling. Amstelveen kent bewoners-, bezoekers-, bedrijfs-, service-, diensten en autodate vergunningen. In totaal worden 6167 vergunningen uitgegeven, waarvan 2.107 bewoners- en 3650 bezoekersvergunningen. De kostprijs per vergunning bedraagt € 124,33 en opbrengst € 50,26. Het verschil komt volledig voor rekening van de 1e bewoners- en de bezoekersvergunningen, resp. € 70,40 en € 16,60. Alle andere vergunningen kennen minimaal een kostendekkend tarief. Bij elkaar levert dit een negatief saldo op van € 457.000. Het betaald parkeren bij meters kent een positief saldo van € 161.000. In principe moet de parkeerexploitatie kostendekkend zijn.

Er zal dan ook een aanpassing van de tarieven plaatsvinden. De belangrijkste wijzigingen zijn
1e bezoekersvergunning van € 70,40 naar € 100
2e bezoekersvergunning van € 140,50 naar € 100
bezoekersvergunning van € 16,60 naar € 90 (2011)
In 2012 zal voor bezoekers een kaart voor 4-uren parkeren ingevoerd worden voor € 2,10. Uit onderzoek is gebleken, dat veel bezoekersvergunningen thans oneigenlijk gebruikt worden. Vergunningen worden o.a. “uitgeleend” tegen betaling aan personeel werkzaam in het Stadshart en gebruikt voor eigen auto’s.

De tarieven voor betaald parkeren bij meters zullen niet aangepast worden. Het huidige positieve saldo zal volledig gebruikt worden om het dan nog resterende negatieve exploitatiesaldo van de parkeervergunningen te dekken.

Reageer naar Ben

 

Raadsvergadering 15 september

Arjen

Het was een uitermate korte vergadering, dus ik spits het verslag even toe op het voor ons politiek belangrijkste punt.

8. Vaststelling Erfgoedverordening gemeente Amstelveen en Subsidieverordening Monumenten gemeente Amstelveen
Bovenstaand agendapunt was voor onze fractie aanleiding om eens de knuppel in het hoenderhok te gooien mbt de financiele tegemoetkoming. Dat zit zo: als je in een huis woont dat door de gemeente als monument wordt aangewezen, dan word je opgezadeld met een reeks verplichtingen en beperkingen ten aanzien van wat je nog kunt veranderen of verbouwen. Voor sommige mensen is dat een flinke tegenvaller. Dit geldt in sterkere mate voor eigenaars van monumentale panden zoals kerken. De subsidie voor het onderhoud gerelateerd aan het monumentale karakter is 25%, met een maximum van € 10.000,- De totale subsidiepot is nu € 90.000,- waarvoor geldt: op is op.

Geredeneerd vanuit publieke gerechtigheid (een van onze uitgangspunten) ziet dit er niet goed uit: we leggen mensen lasten op ("verrassing: uw huis is een monument"), maar willen maar een klein beetje bijdragen aan de meerkosten.

Geert heeft hierover uitgebreid gesproken met de wethouder (Raat, VVD) en we hebben onze kritiek toegespitst op de hoogte van het subsidiebedrag en de bijzondere problematiek van kerken (en kastelen, buitenplaatsen, molens). De wethouder kon of wilde niet meteen aan onze wensen tegemoet komen, maar komt over een paar maanden met een voorstel.

Raadsvergadering 6 oktober

Arjen Siegmann

1. Mondelinge vragenronde ex artikel 34 Reglement van orde.
Dit agendapunt staat standaard om de agenda van de gemeenteraad om partijen de mogelijkheid te bieden vragen te stellen over een actuele kwestie, die niet kan wachten tot een commissievergadering. Deze keer waren er twee vragen.

De eerste vraag was van D66: Wat vindt het college van het regeerakkoord?
Wethouder Raat (VVD) antwoordde hierop dat het college kennis had genomen van de inhoud en verdere uitwerkingen afwacht. Tja, wat wil je anders...

De tweede vraag was van de ChristenUnie: De golfbaan in de Bovenkerkerpolder mocht maar 30 cm ophogen, maar er zijn nu twijfels over hoe het daar verloopt. Wat doet de wethouder?
Wethouder Levie (BBA) antwoordde dat hij wettelijk niets hoeft te doen, omdat de gemeente Amstelveen het passend vindt binnen het bestemmingsplan. De provincie was eerst gesprekspartner in het vinden van een oplossing, maar heeft zich nu teruggetrokken. Er loopt een procedure bij de voorzieningenrechter, aangespannen door tegenstanders van de golfbaan. Die wachten we gewoon af.

5. Het cree¨ren van een wettelijke grondslag voor het toekennen van voorzieningen aan raadsleden met (structurele) visuele, auditieve en/of motorische beperkingen.
Dit raadsvoorstel is van algemene strekking, maar de directe aanleiding is natuurlijk het feit dat Lex Hendriksen, sinds maart 2010 raadslid, visueel blind is. Ik sprak hem na afloop van de vergadering, en het gaat hem eigenlijk vrij goed af. De stukken leest hij door ernaar te luisteren. Grappig genoeg gaat dat op hoge snelheid, iets waar u en ik gek van zouden worden, maar voor hem de gewoonste zaak van de wereld. Het enige probleem zijn tabellen: het blijft lastig om dat in spraak of braille op een zinnige manier weer te geven .

6. Nota Herijking Welzijnsbeleid.
U las hierboven al het oordeel van Marga, uitgesproken op de raadsvergadering. Als u interesse heeft voor welzijnsbeleid kan ik u de nota aanbevelen. (download)
Op pagina 4 lezen wij:
Welzijn nieuwe stijl:

§  van generiek naar specifiek (extra aanbod is gericht op kwetsbare groepen of individuen);

§  ondersteunend en verbindend (gebruik van sociale netwerken);

§  sociale makelaarsfunctie (verwijzen naar i.p.v. creatie nieuw aanbod);

§  outreachend (eropaf: de wijk in i.p.v. accommodatiegebonden);

§  vraaggericht.

Als CDA zijn we hiermee zeer in onze nopjes: het is de concrete uitwerking van gespreide verantwoordelijkheid. Niet de Staat die alles voor mensen regelt, maar mensen die zichzelf organiseren. Die inhoud geven aan naastenliefde en zorg voor elkaar.

Alle coalitiepartijen waren voor, de oppositie was tegen. D66, GroenLinks en PvdA vonden de nota te vaag, of er was iets mis met de procedure. Letterlijk: "het is niet uitgewerkt" (Veenboer, PvdA), "nota blijft in het luchtledige hangen" (Alink, D66), "gebrek aan transparantie" (Boomgaars, GrL).
Erg jammer, want ik kan u dus geen mededeling doen over enige inhoudelijke bezwaren. Voor het debat was de inbreng van de SP een stuk beter: zij vinden dat de gemeente er niet alleen voor kwetsbare groepen moet zijn, maar voor iedereen. Dus ook een cursus Spaans subsidieren voor 'normale' mensen.
Dat staat diametraal tegenover onze uitgangspunten, maar het is wel helder. Waarvoor hulde.

8. Tweede tijdvakrapportage.
De tweede tijdvakrapportage bevatte een aantal flinke tegenvallers, voor in totaal € 3.5 mln. Samen met de eerste tijdvak stevenen we zo af op een verlies in één jaar van €8.2 mln, dat ten laste gaat van de algemene reserve. Die staat nu op € 24.4 mln.

De heer Berkhout (D66) wil graag dat er bij de tijdvakrapportage meer voorstellen komen om lopende tekorten op te vangen en komt daar in november op terug. Bij monde van Ben Jonker kunnen wij ons daar niet in vinden: tegenvallers zijn lopende het jaar bijna of geheel niet op te vangen. Wat moet je doen als de WMO uitgaven hoger uitvallen dan verwacht? Bij de begroting maken we de integrale afwegingen die tot een sluitende begroting leiden, inclusief mogelijke bezuinigingen.

Reageer naar Arjen

 

Colofon

De nieuwsbrief is een maandelijkse uitgave van de CDA fractie in Amstelveen. Contactgegevens vindt u op www.cda-amstelveen.nl onder het menu ‘Fractie’.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.