23 november 2010

Fractienieuwsbrief nov 2010: Ten geleide: No guts, no glory

Ten geleide: No guts, no glory

 "If we succeed all the time, we’re failing". Dat zei superbelegger Warren Buffett over de Bill en Melinda Gates Foundation, een charitatieve stichting waar hij het grootste deel van zijn vermogen aan schenkt (ca. 37 miljard dollar). Wat hij bedoelde is dit: de stichting heeft als doel om te investeren in innovatieve oplossingen voor wereldwijde problemen zoals malaria, tbc en HIV/AID. Die zijn per definitie risicovol. Als dus alle investeringen succesvol zijn, dan hebben we niet genoeg risico genomen. Aldus: als we telkens slagen doen we iets niet goed en nemen we te weinig risico's.

Het is interessant om deze lijn door te trekken naar de politiek. Moeten we daar niet wat meer risico's nemen? Zoals wethouder Levie (BBA), die sprak over het doorzetten van scholenbouw onder de dreiging van rechtzaken: "no guts, no glory". (guts =lef, durf)

Iemand die lef heeft en risico's neemt is de viroloog Ab Osterhaus. Hij heeft in april 2003 het SARS-virus ontdekt, waardoor een wereldwijde uitbraak in de kiem gesmoord kon worden. In de opmaat naar de ontdekking was het nodig om te bewijzen dat het geïsoleerde virus ook echt de ziekteverwekker was (cf. Koch's postulaat). Echter, daarvoor was een experiment op apen nodig, die zouden worden ingespoten met twee kandidaat-virussen. Dat lijkt makkelijk te regelen gegeven de acute gezondheisdreiging van die dagen. Maar in de wet is voor dit soort experimenten de toestemming nodig van een ethische commissie. Dat duurt 6 maanden. Dus belde Osterhaus met de hoogste ambtenaar op volksgezondheid en kreeg toestemming. Formeel zette de ambtenaar hier aan tot een misdrijf, maar, "no guts, no glory"

Het experiment op de apen leverde het gewenste resultaat en de ontdekking van het SARS-virus was een feit. Osterhaus kreeg er later zelfs een lintje voor. En hoe reageerde de Tweede Kamer? Volgens Osterhaus waren er vooral boze vragen over hoe het mogelijk was dat iemand zomaar de wet mocht overtreden...

Net als virus-onderzoekers moeten politici af en toe risico's te nemen. Nee, niet buiten de wet natuurlijk. Maar wel dit: We kennen de toekomst niet en moeten op basis van geloof (hoe gaat de toekomst er uit zien?) beslissingen nemen. En dan is mislukking een mogelijke uitkomst. Wel een vervelende, want "succes ken vele vaders, maar mislukking blijft een wees". Het is onmogelijk om te zeggen wanneer een crisis is voorkomen, dus veel lof valt er niet te verwachten voor de politicus die door een heroïsche daad een potentiële ramp afwendt.

Wethouder Levie had beter kunnen zeggen: "Guts, no glory"

Verder in deze nieuwsbrief de volgende onderwerpen:

§  De raadsvergadering van 10 november

§  Inbreng CDA bij de begroting 2011

Arjen Siegmann ([email protected])
Raadslid en redactie nieuwsbrief

Agenda

§  29 november: fractie

§  30 november: commissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN)

§  1 december: commissie Burgers en Samenleving (B&S)

§  2 december: commissie Algemeen Bestuur en Middelen (ABM)

§  13 december: fractie

§  15 december: raadsvergadering

Elk CDA-lid is welkom op de fractievergadering. De commissie- en raadsvergaderingen zijn openbaar. De fractievergadering is in kamer 116, de raadsvergadering in de raadszaal en de commissie vergaderingen in kamer 138.

Raadsvergadering 10 november

Arjen Siegmann

De begrotingsraad is één van de belangrijkste raadsvergaderingen van het jaar, en ook een van de langste. We begonnen om 14.00 en waren ergens laat in de avond klaar. Ik beperkt me zoals gewoonlijk tot de noemenswaardige punten en discussies.

5. Aanbieding programmabegroting 2011 en College Uitvoeringsprogramma 2010-2014
Aan de orde is de begroting voor 2011 en tegelijk het programma waarmee het college de lijnen uitzet voor deze collegeperiode. Om te beginnen krijgt elke partij 5 minuten het woord om haar politieke visie op de begroting te geven.

Samenvattend was er een heel duidelijk coalitie-oppositie schisma. De coalitiepartijen (CDA, VVD, BBA, CU, OCA) gaan uit van gegeven middelen, en zoeken naar een bijpassend niveau van uitgaen. De oppositiepartijen doen grosso modo het omgekeerde: de aangekondigde bezuinigingen moeten deels worden opgevangen met belastingverhogingen. Dat komt in verschillende varianten: een "groentax" (GrL), cultuurtax (D66), "het kan anders"-tax (PvdA), etc.

Helaas werd de discussie door de oppositie weinig principieel ingestoken. Ja, wel het principe dat kunst "moet", of goed is voor de mensen. Maar dat beantwoordt niet de vraag waarom een bezuiniging op de muziekschool van 300.000 te veel is, en 150.000 wel zou kunnen. Daar heb ik geen partij over gehoord. Het college heeft die aanpak wel: per onderwerp is gekeken naar welke activiteit anders of goedkoper kunnen, en welk bezuinigingspotentieel er is. Daaruit volgen dan de bedragen. Wel jammer voor de vergadering, die hierdoor een enigszins plichtmatig karakter kreeg: coalitie voor - oppositie tegen. Dat bleek ook uit de stemverhouding bij de begroting en gerelateerde raadsvoorstellen: 19-18.

Als CDA-fractie hebben we een enkele bezuiniging weten aan te passen op basis van argumenten. Bijvoorbeeld als het ging om straatvuil: zwerfvuil bij containers vonden wij niet acceptabel, en dus is een bezuiniging van 100.000 Euro op straatreiniging niet doorgegaan.

Naast het zwerfvuil noem ik u nog een amendement dat wij hebben ingediend:

§  jeugdzorg (amendement): de post 'onvoorzien' van het budget voor maatschappelijke stages wordt overgeheveld naar het budget voor preventieve jeugdzorg, zoals voor het hulpaanbod aan jonge kinderen met gedragsproblemen.

12. Harmonisering peuterspeelzalen en kinderopvang
Het college stelt voor om de peuterspeelzalen te laten opgaan in de organisaties voor kinderopvang. Dit volgt op rijksbeleid dat al jaren geleden in gang is gezet en is vrijwel onvermijdelijk. Ouders protesteren echter: die zijn bang dat de specifieke kwaliteit van een peuterspeelzaal niet tot zijn recht komt binnen de omgeving van kinderopvang. Echter, bij navraag bleek dat veel van de bezwaren terug te voeren zijn om het slechte overleg tussen de leiding van Cardanus (die nu de peuterspeelzalen beheert) en de betrokken ouders en medewerkers.

We hebben de boel vlot weten te trekken met een motie, waarin de hele operatie wat meer tijd krijgt (2 jaar), zodat alles in goed overleg en harmonie kan gebeuren.

13. Kredietaanvraag biljartcentrum Startbaan
Met het slopen van de Bankrashal in 2011 moeten de biljarters elders ondergebracht worden. Onze eigen wethouder Groot heeft een voorstel gedaan voor de aanbouw van een stuk aan de tennishallen Startbaan. Enige discussie is nu het prijskaartje van (het krediet van) 530.000 Euro. Dat vindt de raad veel te hoog, ook al betalen de biljarters via een jaarlijkse bijdrage circa de helft (20.000 per jaar door de biljarters, 25.000 door het Sportbedrijf Amstelveen, i.c. de gemeente). De wethouder heeft toegezegd om nog een ronde van overleg en zoeken naar alternatieven te doen, ten einde aan de emoties van de raad tegemoet te komen. Wordt vervolgd. 

Tekst bij de behandeling van de begroting 2011

De bijdrage van fractievoorzitter Ben Jonker tijdens het Begrotingsdebat 2011 kunt u (integraal) vinden op deze homepage onder de kop "CDA fractie: ombuigen met gevoel en verstand".

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.