13 april 2017

CDA: betere omgang lotingssysteem middelbare scholen

Het CDA pleit vandaag in de commissie Jeugd en Cultuur voor een betere omgang met het lotingssysteem van de Amsterdamse scholenkoepel OSVO. In het systeem worden kinderen uit groep 8 verbonden aan een nieuwe middelbare school aan de hand van een loting op basis van 12 voorkeuren.

Voor het CDA staat een vrije schoolkeuze altijd voorop, kinderen moeten naar een school kunnen die bij hen past. In onze ogen staat loting met maar liefst 12 opties lijnrecht tegenover een vrije keuze.

Schrijnends is dat het systeem ook dit jaar weer tot complete uitloting leidt van 17 kinderen. Ook al hebben ouders alle adviezen opgevolgd, voor hen is er geen match en zijn deze kinderen ‘uitgeloot.’ Voor het CDA is het onbestaanbaar dat er Amsterdamse kinderen zijn waarvoor in het Amsterdamse middelbaar onderwijs geen plek is. Wij roepen de OSVO dan ook dringend op om voor deze 17 alsnog een plek te vinden op een school van hun voorkeur.

Ook buiten de schrijnende gevallen zijn er grote vraagtekens te plaatsen bij het systeem. Voor het CDA is het daarom tijd om ruimte te creëren op de scholen die populair zijn, en een beloning te geven aan schoolbesturen wanneer zijn een plaatsingsscore realiseren van 100% in de top vijf voorkeuren.

Voor ons staat het recht van alle Amsterdamse kinderen om een plek op een school te krijgen die bij hen past voorop. In een stad waar vrijheid van onderwijs al sinds 1917 in de grondwet gegarandeerd is moeten ouders in 2017 toch een vrije schoolkeus hebben?