04 juli 2013

Amsterdam krijgt een Permanente Parkeerplekkenmonitor

Vandaag heeft de gemeenteraad ingestemd met het CDA-voorstel voor een permanente parkeerplekkenmonitor: een openbare website met een actueel overzicht van het aantal parkeerplaatsen in de verschillende wijken van de stad en de ontwikkeling daarvan.

Met name in en rond het centrum en in West worden met grote regelmaat parkeerplaatsen op straat weggehaald, hoewel de parkeerdruk daar al heel hoog is. Hoeveel en hoe vaak, dat is niet duidelijk.

Dat zorgt voor veel frustratie bij bewoners. Niet alleen wordt het nog moeilijker om een plekje te vinden — maar je hebt geen idee hoe het verder gaat met de parkeermogelijkheden in de buurt. Daarom heeft het CDA voorgesteld dat alle informatie over parkeerplekken en nieuwe plannen in een actuele openbare monitor wordt weergegeven.

CDA-woordvoerder verkeer Diederik Boomsma is blij dat het voorstel is aangenomen door de gemeenteraad: "Dit is een goede stap. Met deze monitor krijgen Amsterdammers duidelijkheid over het parkeerbeleid, zodat kan iedereen zien wat er in zijn of haar buurt gebeurt—en of het beleid van de gemeente werkt."