18 november 2016

CDA Amsterdam: vrijgeven winkeltijden Amsterdam slecht plan

De gemeente is van plan om vanaf januari volgend jaar een pilot te houden met het vrijgeven van de winkeltijden. Dit naar aanleiding van een recent voorstel van VVD en D66.

Winkels zouden dan ook de hele nacht open kunnen blijven. Het CDA vindt dit geen goed idee. Op dit moment kunnen winkels een ontheffing vragen om tot uiterlijk 22:00 open te blijven. Dat moeten we niet nog verder uitbreiden. En zeker niet in het drukke centrum van de stad.

CDA fractievoorzitter Diederik Boomsma: “De liberale partijen doen al jaren verwoede pogingen om Amsterdam tot een 24-uurs economie te bombarderen. Maar de stad kampt nu al met enorme drukte. Dan helpt dit niet. Het leidt tot nog meer overlast ’s nachts, en vergroot de kans op overvallen. Weinig mensen willen om drie uur ’s nachts nog even een pannenset gaan kopen; het worden dus waarschijnlijk toeristische winkels of nachtwinkels. Maar het legt wel extra druk op kleine winkeliers en leidt tot verschraling van het winkelaanbod.”